Abstract
The current research aims to show the impact at participation of sharing returns in reducing the level of cognitive resources leakage in its dimensions (job satisfaction and organized commitment). It has been chosen the Ministry of Higher Education and Scientific Research - the ministry center to be the field of the research. The research community was identified as (402) teaching staff. The size of the research sample (208) teaching staff representing the knowledge resources. The problem of the research is the weakness of the manager's perception in the importance of preserving and adopting knowledge resources administrative methods that reduce the level of leakage from universities. the two researchers depend on the new method and dimensional analysis as being an overall method. Also, the tow researchers use the questionnaire as basic method in collecting data and information concerning research. Besides they we personal interviews and diagnosis the actual reality of the target ministry. The two researchers peruse to choose the hypothesis of study (relationship of influence). By using set of methods and statical metrics. The two researchers reach to the result among them, that there is general agreement at what the supreme administration confirms on, about the weakness in sharing returns despite the leadership realizes that. In add ion to that, there is no clear technique that has been depended in recognizing the cognitive resources in the field of performance. Hence, the supreme administration must have great attention in sharing returns, which it has great influence in reducing the level of cognitive resources leakage. As well as Adopt a clear mechanism to encourage knowledge resources that depend on individual differences and their effort.
Keywords
Cognitive resources leakage
Job satisfaction
Outcomes participation
The organizational commitment.
Abstract
يهدف البحث الحالي الى بيان مدى تأثير المشاركة بالعوائد على تخفيض مستوى تسرب الموارد المعرفية بأبعاده (الرضا الوظيفي، الالتزام التنظيمي)، إذ وقع الاختيار على وزارة التعليم العالي والبحث العلمي – مركز الوزارة لتمثيل مجتمع البحث وتطبيق الجانب العلمي. وقد حدد مجتمع البحث بــــ (402) تدريسي، اما حجم عينة البحث فهي (208) تدريسي وهم يمثلون الموارد المعرفية. وتمثلت مشكلة البحث في ضعف إدراك المدراء لأهمية الاحتفاظ بالموارد المعرفية، وتبني أساليب إدارية تخفض من مستوى تسربهم في الجامعات. واعتمد الباحثان على منهج البحث القائم، والتحليل البعدي، كونه منهجا يتصف بالشمول. وقد استخدم الباحثان أيضاً الاستبانة كأداة أساسية لجمع البيانات والمعلومات المتعلقة بالبحث، كذلك من خلال المقابلات وتشخيص الواقع الفعلي للوزارة المبحوثة. سعى الباحثان لاختبار فرضية البحث (علاقة التأثير)، وباستخدام مجموعة من الاساليب والمقاييس الإحصائية، وفي ضوء ما توصل اليه الباحثان من نتائج البحث، كان أهمها هناك اتفاق بشكل عام على ما أكدته الادارة العليا للوزارة من وجود ضعف اهتمام ببعد المشاركة بالعوائد، رغم ادراك القيادة والعينة والباحثين لأهميته، وكذلك لا توجد آلية واضحة تُعتمد في تمييز الموارد المعرفية من حيث الاداء ومن ثم لا بد من اهتمام الادارة العليا ببُعد المشاركة بالعوائد لما له من تأثير كبير في تخفيض مستوى تسرب الموارد المعرفية، كذلك اعتماد آلية واضحة لشجيع الموارد المعرفية، يكون الاعتماد فيها على الفروقات الفردية والجهد المبذول من قبلهم.
Keywords
المشاركة بالعوائد، تسرب الموارد المعرفية، الرضا الوظيفي، الالتزام التنظيمي