Abstract
The study examined the impact of job satisfaction of faculty members in a sample of Iraqi universities on their performance. Focusing on a problem represented by the university administration’s weak awareness of the importance of teaching satisfaction, which contributed to their weak performance of the educational and pedagogical tasks assigned to them, and seeking to achieve several goals, which were to determine the level of satisfaction and performance of the approved sample, which consisted of (100) male and female teachers as well. About its impact on their performance, the questionnaire was adopted as a tool for collecting data and several statistical methods for analyzing the data, and it reached a set of conclusions and recommendations to improve the reality of the situation.
Keywords
Job satisfaction
performance improvement
Abstract
تناولت الدراسة اثر الرضا الوظيفي لأعضاء الهيئة التدريسية في عينة من الجامعات العراقية في ادائهم . مركزة على مشكلة متمثلة في ضعف إدراك إدارة الجامعة لأهمية رضا التدريسي مما ساهم في ضعف اداءهم للمهمات التعليمية و التربوية المناطة بهم ٠ و ساعية لتحقيق عدة أهداف تمثلت في تحديد مستوى الرضا و الأداء للعينة المعتمدة و المتمثلة في )٠٠١( تدريسي و تدريسية فضلا عن أثره في أدائهم و اعتمدت الاستبانة كأداة لجمع البيانات و عدة أساليب إحصائية لتحليل البيانات و توصلت إلى مجموعة من الاستنتاجات و التوصيات لتحسين واقع الحال.
Keywords
الرضا الوظيفي، تحسين الاداء