Abstract
Praise be to God, and may blessings and peace be upon the Messenger of God. As for:
The Noble Qur’an is the constitution of life, and a comprehensive educational approach that deals with individuals comprehensively, as it organizes worldly and eschatological life, and it is a curriculum concerned with organizing life starting with individuals and the family until the establishment of states, and from its comprehensiveness is reform, guidance and establishing boundaries. They have a disease in their hearts. They are exposed to this and are trying, by falsehood, to subjugate the Islamic world with man-made laws set by the West. Their aim is to distance people from Islam, as it is the principle of war against Islam.
From this point of view, I chose, with the grace and care of God, to employ my research (employing Qur’anic studies in the social aspect, verses of hudud, the threshold of murder and theft as a model) with Qur’an employment in responding to such people, dealing with the educational implications of the verses of rulings, explaining their concept and evidence, and the street's intent from them, and indicating the sources of limits from the Qur’an and Sunnah.
He presented the educational effects of the borders (the threshold of theft and murder) and their effect on preserving the five necessities, religion, mind, money, soul, honor, lineage, and lineage, and I explain recommending the responses of scholars in this, followed by the results.
The Noble Qur’an is the constitution of life, and a comprehensive educational approach that deals with individuals comprehensively, as it organizes worldly and eschatological life, and it is a curriculum concerned with organizing life starting with individuals and the family until the establishment of states, and from its comprehensiveness is reform, guidance and establishing boundaries. They have a disease in their hearts. They are exposed to this and are trying, by falsehood, to subjugate the Islamic world with man-made laws set by the West. Their aim is to distance people from Islam, as it is the principle of war against Islam.
From this point of view, I chose, with the grace and care of God, to employ my research (employing Qur’anic studies in the social aspect, verses of hudud, the threshold of murder and theft as a model) with Qur’an employment in responding to such people, dealing with the educational implications of the verses of rulings, explaining their concept and evidence, and the street's intent from them, and indicating the sources of limits from the Qur’an and Sunnah.
He presented the educational effects of the borders (the threshold of theft and murder) and their effect on preserving the five necessities, religion, mind, money, soul, honor, lineage, and lineage, and I explain recommending the responses of scholars in this, followed by the results.
Abstract
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله صلى الله عليه وسلم ، أما بعد:
القرآن الكريم هو دستور الحياة، ومنهج تربوي شامل يعالج الأفراد معالجة شاملة ، فهو ينظم الحياة الدنيوية والاخروية، وهو منهج معني بتنظيم الحياة مبتدئا بالأفراد والاسرة حتى إقامة الدول ، ومن شموليته الاصلاح والهداية وإقامة الحدود وهذا الامر لا يخفى على ذي بالٍ ولُبٍ، الا المغرضين والذين في قلوبهم مرض فهم عن هذا معرضون ويحاولون بزيفهم إخضاع العالم الاسلامي بقوانين وضعية وضعها الغرب غايتهم إبعاد الناس عن الاسلام فهو مبدأ الحرب على الاسلام.
ومن هذا المنطلق اخترت بتوفيق الله ورعايته أن أوظف بحثي (توظيف الدراسات القرآنية في الجانب الاجتماعي، آيات الحدود حد القتل والسرقة أنموذجاً) توظيفاً قرآنياً في الرد على مثل هؤلاء متناولةً الآثار التربوية لآيات الاحكام وموضحةً مفهومها وادلتها ومقصد الشارع منها ومبينة مصادر الحدود من الكتاب والسنة.
وعرض الآثـار التربويـة للحـدود (حـد السـرقـة والقتـل) وأثـرهـا في الحفـاظ على الضروريــات الخمـس، الـديـن والعقـل والمال والنفـس والعـرض والنسـل والأنسـاب، مُتتبعـةً ذلك بأهم النتائج والتوصيـات.
القرآن الكريم هو دستور الحياة، ومنهج تربوي شامل يعالج الأفراد معالجة شاملة ، فهو ينظم الحياة الدنيوية والاخروية، وهو منهج معني بتنظيم الحياة مبتدئا بالأفراد والاسرة حتى إقامة الدول ، ومن شموليته الاصلاح والهداية وإقامة الحدود وهذا الامر لا يخفى على ذي بالٍ ولُبٍ، الا المغرضين والذين في قلوبهم مرض فهم عن هذا معرضون ويحاولون بزيفهم إخضاع العالم الاسلامي بقوانين وضعية وضعها الغرب غايتهم إبعاد الناس عن الاسلام فهو مبدأ الحرب على الاسلام.
ومن هذا المنطلق اخترت بتوفيق الله ورعايته أن أوظف بحثي (توظيف الدراسات القرآنية في الجانب الاجتماعي، آيات الحدود حد القتل والسرقة أنموذجاً) توظيفاً قرآنياً في الرد على مثل هؤلاء متناولةً الآثار التربوية لآيات الاحكام وموضحةً مفهومها وادلتها ومقصد الشارع منها ومبينة مصادر الحدود من الكتاب والسنة.
وعرض الآثـار التربويـة للحـدود (حـد السـرقـة والقتـل) وأثـرهـا في الحفـاظ على الضروريــات الخمـس، الـديـن والعقـل والمال والنفـس والعـرض والنسـل والأنسـاب، مُتتبعـةً ذلك بأهم النتائج والتوصيـات.
Keywords
أثـر الحدود على الفـرد والمجتمع/ الحدود الشـرعيـة/ دراسـات قرآنيـة/ حد السرقة والقتل.