Abstract
All speeches whose roots are rooted in the Qur’an are far from the ideology and far from intellectual distortion and conceptual deviation and at the same time being close to the human being in all his diversity and differences. This is the active and influential factor in preserving the human being in his human capacity, dignity. And al-jihad in the Islamic religion is one of the ways to keep the presence and dignity of human being since it implies life as in ( Punishment causes life for owners’ minds) because the supreme aim is to achieve the succession of man on earth.
As for the ideological discourse, which comes against human diversity in terms of his religion and thought, it begins to derive its components from violence, which is hatred for the other, exposing his dignity to humiliation, and this requires differentiating between the discourse of violence and the discourse of jihad.
As for the ideological discourse, which comes against human diversity in terms of his religion and thought, it begins to derive its components from violence, which is hatred for the other, exposing his dignity to humiliation, and this requires differentiating between the discourse of violence and the discourse of jihad.
Keywords
anthropology
Keywords : jihad
Quranic vision
Violence
Abstract
جميع الخطابات التي يتأصل جذرها قرآنيّا بعيدا عن الأدلجة وبعيدا عن التحريف الفكري والانحراف المفاهيمي وبالوقت ذاته قريبا من الإنسان بتنوعه واختلافه يكون الفاعل والمؤثر فيها حفظ الإنسان بصفته الإنسانية وحفظ كرامته , والجهاد في الدين الإسلامي واحد من سبل الحفاظ على الإنسان من حيث وجوده وكرامته ففيه حياة كما في القصاص حياة ( ولكم في القصاص حياة يا أولي الألباب ) ؛ لأن هدفه السامي تحقيق خلافة الإنسان في الأرض .
أما الخطاب المؤدلج والذي يأتي بالضد من التنوع الإنساني من حيث دينه وفكره فإنه يروم استعباد الإنسان وجعله سلعة سواء في نظر الاقتصاد والربح أو التنوع الديني فإنه يستمد مقوماته من آليات العنف , وهي الكراهية للآخر وعدم إعزازه وتعريض كرامته للإذلال , وهذا ما يستدعي التفريق بين خطاب العنف وخطاب الجهاد .
أما الخطاب المؤدلج والذي يأتي بالضد من التنوع الإنساني من حيث دينه وفكره فإنه يروم استعباد الإنسان وجعله سلعة سواء في نظر الاقتصاد والربح أو التنوع الديني فإنه يستمد مقوماته من آليات العنف , وهي الكراهية للآخر وعدم إعزازه وتعريض كرامته للإذلال , وهذا ما يستدعي التفريق بين خطاب العنف وخطاب الجهاد .
Keywords
الانثروبولوجيا
الرؤية
العنف
الكلمات المفتاحية : الجهاد