Abstract
The current research aims to identify:1. Engagement in learning among university students.2. Cognitive curiosity among university students3. The relationship between engagement in learning and cognitive curiosity among university students.4. Differences in the relationship between engagement in learning and cognitive curiosity among university students according to the gender variable (males - females).5. Differences in the relationship between engagement in learning and cognitive curiosity among university students according to specialization (scientific - humanities).To achieve the research objectives, the researcher adopted the scale (Fredricks et al 2004), which was translated by (Khazal 2018) to measure engagement in learning, which in its final form consists of (15) items and the scale (Berlyne 1954) and translated by (Khair 2014) to measure cognitive curiosity, which ultimately consists of (40) items. After extracting the psychometric properties of the two scales in terms of validity and reliability, the researcher applied the two scales to a sample of (200) male and female students from the College of Education/Al-Mustansiriya University who were chosen randomly.The results showed that the students are engaged in learning compared to the theoretical average and that they enjoy a high level of cognitive curiosity. The results also showed that there is a positive direct relationship between engagement in learning and cognitive curiosity. The results showed differences in the relationship according to the specialization variable, while no differences appeared in The relationship according to the gender variable. In light of the results, the researcher gave some recommendations and suggestions
Keywords
cognitive curiosity
educational psychology
engagement in learning
Abstract
يهدف البحث الحالي التعرف إلى: 1. الانهماك في التعلم لدى طلبة الجامعة.2. الفضول المعرفي لدى طلبة الجامعة3. العلاقة بين الانهماك في التعلم والفضول المعرفي لدى طلبة الجامعة.4. الفروق في العلاقة بين الانهماك في التعلم والفضول المعرفي لدى طلبة الجامعة تبعًا لمتغير الجنس (ذكور- إناث).5. الفروق في العلاقة بين الانهماك في التعلم والفضول المعرفي لدى طلبة الجامعة تبعًا للتخصص (علميّ- إنساني).ولتحقيق اهداف البحث قامت الباحثة بتبني مقياس (Fredricks، 2004) والمعرب من قبل (عبدالله، 2018) لقياس الانهماك في التعلم والذي يتكون بصورته النهائية من (15) فقرة ومقياس(بيرلاين Berlyne 1954 ) والمعرب من قبل (خير 2014) لقياس الفضول المعرفي والذي يتكون بصورته النهائية من(40) فقرة. وبعد استخراج الخصائص السيكومترية للمقياسين من صدق وثبات، قامت الباحثة بتطبيق المقياسين على عينة مكونة من (200) طالب وطالبة من طلبة كلية التربية/ الجامعة المستنصرية اختيروا بالطريقة العشوائية.وقد اظهرت النتائج بأن الطلبة لديهم انهماك في التعلم مقارنة بالمتوسط النظري كما انهم يتمتعون بمستوى عال من الفضول المعرفي، كما اظهرت النتائج وجود علاقة طردية موجبة بين الانهماك في التعلم والفضول المعرفي، وقد اظهرت النتائج فروق في العلاقة بحسب متغير التخصص في حين لم تظهر فروق في العلاقة بحسب متغير الجنس. وفي ضوء النتائج أعطت الباحثة بعض التوصيات والمقترحات.
Keywords
علم النفس التربوي، الانهماك في التعلم، الفضول المعرفي