Abstract
The purpose of this study is to find out the nature of Children Literature in Iraq after 2003 by written by Iraqi and non- Iraqi writers. The research applies Text-Analysis theory and intend to reveal the literary product especially short stories and novels for Iraqi children in the last two decades (following 2003). Listing the types and the tendencies adopted by Iraqi writers and non-Iraqi writers for children in the selected time is another objective. It also aims at searching the psychological dimension which is supposed to be involved in it. Added to that, deciding whether those writers are specialists in writing for children or it is regarded as a sub-sided profession for them. The Text-analysis theory helps realize the context within which cultural and sub-cultural norms are introduced. The findings reveal the fact that this era, after 2003, is impregnated with chromatic literary outcomes including children literature. But, the literary product of this literature is ranging between locality and universality within a limited scope due to certain social , political , and economical influences. The implications of this research indicates the necessity to focus on the field of children literature in modern literary production for its great impact on the psychology of Iraqi children especially after 2003.
Keywords
Iraqi literature
post-2003 literary production
Western literature
Abstract
الغرض من هذا البحث هو لأجل دراسة طبيعة أدب الأطفال في العراق بعد 2003 والمكتوب من قبل كتاب عراقيين وغير عراقيين. يعتمد البحث نظرية تحليل النص لغرض معرفة النتاج الأدبي، خاصة نصوص القصة القصيرة والرواية الموجهة للطفل العراقي خلال العقدين المنصرمين بعد 2003. من الأهداف الأخرى هو إحصاء الأنواع والتوجهات المعتمدة من قبل الكتاب العراقيين وغير العراقيين للطفل العراقي في الفترة المحددة بالدراسة. تهدف الدراسة أيضا الى بحث البعد النفسي المفترض وجوده في هذا الادب. يضاف الى ذلك، تحديد فيما اذا كان هؤلاء الكتاب هم مختصين بالكتابة لهذا الأدب ام انه يعتبر وظيفة جانبية لهم. نظرية تحليل النص تعتبر من النظريات التي بواسطتها يمكن ادراك الاطار الذي يندرج تحته المنجز الثقافي والشبه ثقافي. تكشف النتائج للبحث حقيقة ان هذه الفترة ما بعد 2003 مليئة بانواع مختلفة من النتاج الادبي من ضمنه أدب الأطفال. لكن النتاج لهذا الأدب يتراوح انتاجه بين المحلية والعالمية ضمن اطر محددة نتيجة لعوامل معينة منها سياسية واجتماعية واقتصادية. أما بالنسبة لمضامين البحث فتشير الى ضرورة التركيز على مجال أدب الأطفال في النتاج الأدبي المعاصر لما له من أثر نفسي كبير على الطفل العراقي ما بعد 2003.
Keywords
ادب الاطفال العراقي، ادب الاطفال الغربي، الانتاج الادبي العراقي بعد 2003