Abstract
The critical lesson was meant by "objective formations", as it represents a basic theme of poetic discourse as a linguistic system that is in direct contact with the recipient. The critics turned to the analysis of these formations, and their views differed on the methodological level and visions in this, so the subject of my study came; To monitor the poetic share of these formations in the poetry of Ibn Nabatah Al-Masiri, observing the evolutionary stages of the poet’s poetic language through its evolutionary stages, because his youth stage represented the real beginning of the poetic experience; What followed later in the developmental artistic stages were reflected in the characteristics of his poetic language.
Keywords
Ibn Nabatah Al-Masiri
Keywords: Objective formations
poetry
Abstract
عني الدرس النقدي بـ" التشكلات الموضوعية "، كونها تمثل ثيمة اساسية للخطاب الشعري بوصفها منظومة لغوية تقع بتماس مباشر مع المتلقي، فألتفت النقاد الى تحليل هذه التشكلات ، واختلفت رؤاهم على المستوى المنهجي والرؤي في ذلك ، فجاء موضوع دراستي ؛ ليرصد نصيب شعرية هذ التشكلات في شعر ابن نباتة المصري، راصداً المراحل التطورية للغة الشعرية للشاعر عبر مراحلها التطورية ،لان مرحلة الشباب عنده مثلت البداية الحقيقية للتجربة الشعرية ؛ وما تبعها فيما بعد من مراحل فنية تطورية انعكست في خصائص لغته الشعرية .
Keywords
الكلمات المفتاحية: التشكلات الموضوعية، ابن نباته المصري، شعر