Abstract
The study aims to know the role of the new media in boosting the process of democratic transition in Sudan, by identifying the reality of new media applications, the most important contents and topics they provide, the methods they use, the Sudanese public’s attitudes about them, knowing the targeted audience , and knowing the most important obstacles they face in order to boost the process Democratic transition in Sudan. to reach these goals the study asked a number of questions, and the most important one is: What is the role of the new media in the democratic transition process in Sudan?The descriptive analytical approach was used, and the study community consists of professors of the Universities of the Holly Qur’an and the University of Gezira, and the study sample is an intentional sample consisting of professors of the faculties of media and economics, in the University of the Holy Qur’an and the Tassel of Science and Al Gezira University, and its number was (80) individuals, and to collect information and data, the researcher used the questionnaire as a main tool and its analyzed using SPSS program:The most important results are : the result of the study affirmed that WhatsApp and blogs are among the most used new media . The results of the study showed also that the sample members’ attitudes towards new media, despite relying on it to convey news and information, but it works to fuel political conflict between all parties. The components of society, one of the most important recommendations are : The necessity of relying on all new media to achieve democratic transition , the study recommended the new media user to boost the positive sides and stop fueling the politics and tribal conflict but helping boosting democratic transition.
Keywords
democrat
democratic transition
new media
role of
Abstract
تهدف الدراسة إلى معرفة دور وسائل الإعلام الجديد في تعزيز عملية التحول الديمقراطي بالسودان، من خلال التعرف على واقع تطبيقات الإعلام الجديد و أهم المضامين والموضوعات التي تقدمها والأساليب التي تستخدمها واتجاهات الجمهور السوداني حولها ومعرفة الجمهور الذي تستهدفه ومعرفة أهم المعوقات التي تواجهها في سبيل تعزيز عملية التحول الديمقراطي في السودان. وسعت الدراسة في الوصول إلى تلك الأهداف بطرح عدد من الأسئلة ومن أهمها: ما الدور الذي تقوم به وسائل الإعلام الجديد من أجل تعزيز عملية التحول الديمقراطي بالسودان ؟ واستخدم المنهج الوصفي التحليلي، ويتكون مجتمع الدراسة من أساتذة جامعتي القرآن الكريم وجامعة الجزيرة، وعينة الدراسة هي عينة قصدية تتكون من أساتذة كليتي الإعلام والاقتصاد جامعة القرآن الكريم وتأصيل العلوم وجامعة الجزيرة، وبلغت(80( فرداً، ولجمع المعلومات والبيانات استخدم الباحث الاستبانة كأداة رئيسية وتم تحليل الاستبانة باستخدام برنامج (SPSS). وتوصلت الدراسة إلى عدد من النتائج أهمها : أكدت نتائج الدراسة أن الواتساب و المدونات من أكثر وسائل الإعلام الجديد استخداما، وأظهرت نتائج الدراسة أيضاً أن اتجاهات أفراد العينة نحو وسائل الإعلام الجديد رغم الاعتماد عليها في نقل الأخبار والمعلومات إلا أنها تعمل على تأجيج الصراع السياسي بين مكونات المجتمع كافة، من أهم التوصيات التي خرجت بها الدراسة: ضرورة الاعتماد على كلّ وسائل الإعلام الجديد لتحقيق التحول الديمقراطي، وتوصي الدراسة مستخدمي وسائل الإعلام الجديد بتعزيز الجوانب الإيجابية وعدم تأجيج الصراعات السياسية والقبلية والفتن والمساعدة في دعم التحول الديمقراطي.
Keywords
الإعلام الجديد، التحول الديمقراطي، دور، الديمقراطية