Abstract
The current research aims to reveal the causal relationship between academic emotion variables (pleasant and unpleasant), by using the path analysis method, one of the structural equation modeling methods. Among the measures of academic pleasant emotions represented by (academic hope, enjoyment of learning, and academic pride), while unpleasant academic emotions were represented by (academic boredom, academic anxiety, and shyness) according to Becron’s theory.
The results of the research showed: The agreement of the two proposed theoretical models of academic emotions (pleasant and unpleasant) to the sample data, where the indicators of good fit were close to the ideal values. The results of the research also showed the presence of direct effects between the research variables through standard and non-standard regression coefficients and standard error between academic anxiety as an (independent) variable and shyness (as a dependent variable) and academic boredom as a mediating variable among middle school students.
The results of the research also showed the presence of direct effects between the research variables through standard and non-standard regression coefficients and standard error between academic anxiety as an (independent) variable and shyness (as a dependent variable) and academic boredom as a mediating variable among middle school students. The results of the research showed that there were complete mediating effects of the learning enjoyment variable, while the mediating effect of the academic boredom variable was incomplete
The results of the research showed: The agreement of the two proposed theoretical models of academic emotions (pleasant and unpleasant) to the sample data, where the indicators of good fit were close to the ideal values. The results of the research also showed the presence of direct effects between the research variables through standard and non-standard regression coefficients and standard error between academic anxiety as an (independent) variable and shyness (as a dependent variable) and academic boredom as a mediating variable among middle school students.
The results of the research also showed the presence of direct effects between the research variables through standard and non-standard regression coefficients and standard error between academic anxiety as an (independent) variable and shyness (as a dependent variable) and academic boredom as a mediating variable among middle school students. The results of the research showed that there were complete mediating effects of the learning enjoyment variable, while the mediating effect of the academic boredom variable was incomplete
Keywords
academic agitation
academic boredom
Becron's theory
path analysis
Abstract
هدف البحث الحالي الى كشف العلاقة السببية بين متغيرات الانفعالات الاكاديمية (السارة وغير السارة), عبر استخدام اسلوب تحليل المسار احد اساليب نمذجة المعادلة البنائية, وبلغت عينة البحث (210) طالبا وطالبة من طلبة المرحلة الاعدادية بفرعيها العلمي والتطبيقي, ولتحقيق اهداف البحث استخدم الباحث عدد من المقاييس للانفعالات الاكاديمية السارة المتمثلة بـ(الامل الاكاديمي والاستمتاع بالتعلم والفخر الاكاديمي) اما الانفعالات الاكاديمية غير السارة تمثلت بـ ( الملل الاكاديمي والقلق الاكاديمي والخجل ) وفقاً نظرية بيكرون.
اظهرت نتائج البحث : موافقة النموذجين النظريين المقترحين للانفعالات الأكاديمية (السارة وغير السارة) لبيانات العينة حيث كانت مؤشرات حسن المطابقة تقترب من القيم المثالية. كما اظهرت نتائج البحث وجود تاثيرات مباشرة بين متغيرات البحث من خلا المعاملات الانحدار المعيارية وغير المعيارية والخطأ المعياري بين القلق الاكاديمي كمتغير (مستقل) والخجل (كمتغير تابع) والملل الاكاديمي كمتغير وسيط لدى طلبة المرحلة الاعدادية. كما اظهرت نتائج البحث وجود تاثيرات مباشرة بين متغيرات البحث من خلا المعاملات الانحدار المعيارية وغير المعيارية والخطأ المعياري بين القلق الاكاديمي كمتغير (مستقل) والخجل (كمتغير تابع) والملل الاكاديمي كمتغير وسيط لدى طلبة المرحلة الاعدادية. واظهرت نتائج البحث وجود تأثيرات وسيطة تامة لمتغير الاستمتاع بالتعلم, في حين كان التأثير الوسيط لمتغير الملل الاكاديمي غير تام
اظهرت نتائج البحث : موافقة النموذجين النظريين المقترحين للانفعالات الأكاديمية (السارة وغير السارة) لبيانات العينة حيث كانت مؤشرات حسن المطابقة تقترب من القيم المثالية. كما اظهرت نتائج البحث وجود تاثيرات مباشرة بين متغيرات البحث من خلا المعاملات الانحدار المعيارية وغير المعيارية والخطأ المعياري بين القلق الاكاديمي كمتغير (مستقل) والخجل (كمتغير تابع) والملل الاكاديمي كمتغير وسيط لدى طلبة المرحلة الاعدادية. كما اظهرت نتائج البحث وجود تاثيرات مباشرة بين متغيرات البحث من خلا المعاملات الانحدار المعيارية وغير المعيارية والخطأ المعياري بين القلق الاكاديمي كمتغير (مستقل) والخجل (كمتغير تابع) والملل الاكاديمي كمتغير وسيط لدى طلبة المرحلة الاعدادية. واظهرت نتائج البحث وجود تأثيرات وسيطة تامة لمتغير الاستمتاع بالتعلم, في حين كان التأثير الوسيط لمتغير الملل الاكاديمي غير تام
Keywords
الانفعالات الاكاديمية
الملل الاكاديمي
تحليل المسار
نظرية بيكرون