Abstract
The issue of scientific thinking represents one of the cultural and anthropological problems according to which nations, peoples, and groups are divided. This is done with excessive epistemological severity when it comes to intellectual projection that is the associated concomitant of the clash of civilizations. This means that it is a projection that involves a preconceived categorical position, with a superior ideological reference.
In the two periods of Arab history; The first preceded Islam, and the second emanating from it. The Arab mind has been exposed to something not easy from this destructive epistemological criticism, to varying degrees, and at various times, and this happened - sometimes with bad intentions, and at other times with good intentions -
In this study, we are trying to reveal an aspect of the reality of the Arab mind with a linguistic, anthropological, neutral approach, far from civilized self-punishment on the one hand, and its ideological missionary narcissism on the other.
In the two periods of Arab history; The first preceded Islam, and the second emanating from it. The Arab mind has been exposed to something not easy from this destructive epistemological criticism, to varying degrees, and at various times, and this happened - sometimes with bad intentions, and at other times with good intentions -
In this study, we are trying to reveal an aspect of the reality of the Arab mind with a linguistic, anthropological, neutral approach, far from civilized self-punishment on the one hand, and its ideological missionary narcissism on the other.
Abstract
تُعدُّ قضية (التفكير العلميّ) واحدة من الإشكاليّات الثقافيّة الأنثروبولوجيّة التي تُقسَّم على وفقها الأممُ، والشعوب، والجماعات. ويجري الأمر بقسوة معرفيّة (إبستيمولوجية) مفرطة عند تعلّقه بالتسقيط الفكريّ؛ المرافق البَدَهيّ لصراع الحضارات، ويعني ذلك أنّه تسقيط منطوٍ على موقف تصنيفيّ مسبَّق، بمرجعيّة إيديولوجيّة استعلائيّة.
تَعرّضَ (العقلُ العربي) إلى شيءٍ ليس باليسير من هذا النقد المعرفيّ الهادم، بدرجات متفاوتة، وفي أزمنة متعددة، وقد حدث ذلك -بسوء نية تارة، وبحسْنِها تارة أخرى- في حقبتي التاريخ العربيّ؛ الأولى السابقة للإسلام، والثانية المنبثقة عنه.
نحاول في هذه الدراسة الكشف عن جانب من حقيقة (العقل العربي)، بمنهج لسانيّ أنثروبولوجيّ، حياديّ، بعيد عن جلد الذات الحضاريّة من جهة، وعن نرجسيّتها التبشيريّة المؤدلَجة من جهة أخرى.
تَعرّضَ (العقلُ العربي) إلى شيءٍ ليس باليسير من هذا النقد المعرفيّ الهادم، بدرجات متفاوتة، وفي أزمنة متعددة، وقد حدث ذلك -بسوء نية تارة، وبحسْنِها تارة أخرى- في حقبتي التاريخ العربيّ؛ الأولى السابقة للإسلام، والثانية المنبثقة عنه.
نحاول في هذه الدراسة الكشف عن جانب من حقيقة (العقل العربي)، بمنهج لسانيّ أنثروبولوجيّ، حياديّ، بعيد عن جلد الذات الحضاريّة من جهة، وعن نرجسيّتها التبشيريّة المؤدلَجة من جهة أخرى.
Keywords
كلمات مفتاحية: عقل، وقرآن كريم، ولسانيات، وأنثروبولوجيا، وبنية قيمية، وسببية.