Abstract
This study attempts to discuss the place of philosophy in the university, and by this we do not mean the number of hours scheduled for the philosophy subject at the university, but rather the presence of philosophy in our university life. . And we believe that discussing the shortcomings of philosophy about the performance of any job in the university is something that seems to us very important, as it contradicts the reason and the goal for which the university was founded.
This study aims to address the status of philosophy in the university, by asking several questions, including, what is philosophy, and what is its function? What is the university, and what is the function of philosophy in it? Let us then search for the relationship of philosophy with the university with two contemporary philosophers, Martin Heidegger and Jacques Derrida, where this issue occupied a space of their thinking, in addition to their practical experience, in an attempt to shed light on the status and presence of philosophy in the university. Philosophy in the university has begun to recede, and the great interest of contemporary philosophers in the university and writing about it, expresses real concern over the absence or weakness of the role of philosophy in the university.
This study aims to address the status of philosophy in the university, by asking several questions, including, what is philosophy, and what is its function? What is the university, and what is the function of philosophy in it? Let us then search for the relationship of philosophy with the university with two contemporary philosophers, Martin Heidegger and Jacques Derrida, where this issue occupied a space of their thinking, in addition to their practical experience, in an attempt to shed light on the status and presence of philosophy in the university. Philosophy in the university has begun to recede, and the great interest of contemporary philosophers in the university and writing about it, expresses real concern over the absence or weakness of the role of philosophy in the university.
Abstract
تحاول هذه الدراسة مناقشة مكانة الفلسفة في الجامعة ،ولا نقصد بذلك عدد الساعات المجدولة لمادة الفلسفة في الجامعة ،وانما حضور الفلسفة في حياتنا الجامعية ، فبالرغم من تدريس الفلسفة في أقسام الفلسفة وبعض الاقسام الاخرى ، الا ان حضورها لايزال خجولاً وهامشيا ، واحيانا يكون مجرد تلقين للمعلومات.ونعتقد ان مناقشة قصور الفلسفة عن أداء أي وظيفة في الجامعة امراً يبدو لنا في غاية الأهمية فهو يرقى الى مناقشة السبب والهدف الذي أسست لأجله الجامعة .
تهدف هذه الدراسة إلى معالجةمكانة الفلسفة في الجامعة ،من خلال طرحهالأسئلة عدة منها،ماالفلسفة ، وما وظيفتها ؟وما الجامعة ، وما وظيفة الفلسفة فيها ؟لنبحث بعدها عن علاقة الفلسفة بالجامعة عند فيلسوفين معاصرين ،هما مارتن هايدغر وجاك دريدا ، حيث شغلت هذه المسألة جزء من اهتمامهما،الى جانب تجربتهم العملية في الجامعة تنظيراً و تدريساً وأدارة ،في محاولة لتسليط الضوء على مكانة الفلسفة وحضورها في الجامعة .و يعكس ذلك في جملة ما يعكس،ان وظيفة الفلسفة في الجامعة بدأت تنحسر ،وان الاهتمام الكبير من الفلاسفة المعاصرين بالجامعة والكتابة عنها ، يعبر قلق حقيقي حول غياب او ضعف دور الفلسفة في الجامعة .
تهدف هذه الدراسة إلى معالجةمكانة الفلسفة في الجامعة ،من خلال طرحهالأسئلة عدة منها،ماالفلسفة ، وما وظيفتها ؟وما الجامعة ، وما وظيفة الفلسفة فيها ؟لنبحث بعدها عن علاقة الفلسفة بالجامعة عند فيلسوفين معاصرين ،هما مارتن هايدغر وجاك دريدا ، حيث شغلت هذه المسألة جزء من اهتمامهما،الى جانب تجربتهم العملية في الجامعة تنظيراً و تدريساً وأدارة ،في محاولة لتسليط الضوء على مكانة الفلسفة وحضورها في الجامعة .و يعكس ذلك في جملة ما يعكس،ان وظيفة الفلسفة في الجامعة بدأت تنحسر ،وان الاهتمام الكبير من الفلاسفة المعاصرين بالجامعة والكتابة عنها ، يعبر قلق حقيقي حول غياب او ضعف دور الفلسفة في الجامعة .