Abstract
Al-Shahrazouri\\\\'sLamiat is considered one of the eyes of mystical poetry, but rather, in the opinion of those interested in our literary heritage, it is the poem of mystical poems. It was a reflection of Islamic mystical and philosophical thought.
The poet relied on his experience, as it appears in this poem, on the representation of the mystical and philosophical heritage more than he relied on the suffering of mystical behavior and mystical metaphors. And he was able to express those ideas that are represented by a sensual expression required by the style of poetry. Thus, those ideas and abstract facts were transformed into palpable embodied realities that the senses perceive and that the conscience vibrates for, and this is the secret of the beauty of his poem and the admiration of the researchers for it.
We have clarified in our research that some of the meanings contained in al-Shahrazouri\\\\'sLamiat were taken from previous poets, especially the mystical among them, and others were taken from Muslim philosophers, especially Avicenna in HayyibnYaqzan treatise, The Bird treatise and some of his other symbolic works.
The poet relied on his experience, as it appears in this poem, on the representation of the mystical and philosophical heritage more than he relied on the suffering of mystical behavior and mystical metaphors. And he was able to express those ideas that are represented by a sensual expression required by the style of poetry. Thus, those ideas and abstract facts were transformed into palpable embodied realities that the senses perceive and that the conscience vibrates for, and this is the secret of the beauty of his poem and the admiration of the researchers for it.
We have clarified in our research that some of the meanings contained in al-Shahrazouri\\\\'sLamiat were taken from previous poets, especially the mystical among them, and others were taken from Muslim philosophers, especially Avicenna in HayyibnYaqzan treatise, The Bird treatise and some of his other symbolic works.
Keywords
al-Shahrazouri
lamiat
mystical
philosophical
poetry
Abstract
تعد لامية الشهرزوري من عيون الشعر الصوفي بل هي في رأي المهتمين بتراثنا الأدبي قصيدة القصائد الصوفية ، وقد كانت القصيدة انعكاساً للفكر الصوفي، والفلسفي الإسلاميين ، فالشاعر قد تمثل الفكر الصوفي ،والفلسفي في عصره ، ومن ثم جاءت قصيدته معبرة عن تجربته مع الموروث الصوفي والفلسفي ، وكانت رؤيته للطريق الصوفي وللعالم من خلال هذا الموروث ، فهو قد تمثل هذا الموروث وانفعل به وحلَّق من خلاله واستطاع أَنْ يعبرَ عن ذلك بقصيدة جميلة ، اعتمد فيها كثيراً على الإِشارة والرمز .
ومن هنا يمكننا القول إِنَّ الشاعرَ قد عوّل في تجربته كما يظهر في قصيدته هذه على تمثل الموروث الصوفي والفلسفي أكثر مما عوَّل على معاناة السلوك الصوفي والمواجيد الصوفية ، وإِنَّهُ قد تمكن من التعبير عن تلك الأفكار التي تمثلها تعبيراً حسياًاقتضاهأسلوب الشعر فاستحالت تلك الأفكار والحقائق المجردة إِلى حقائق مُجَسَّمة محسوسة يدركها الحس ويهتز لها الوجدان وهذا سرُ جمال قصيدته واعجاب الدارسين بها .
وقد أوضحنا من خلال هذا البحث بأَنَّ القصيدةَ قد احتوت على كثير من المعاني التي ظهرت في آثار ابن سينا حتى كأنَّ الشهرزوري قد رأى كثيراً مما علمه ابن سينا أو بالأحرى أخذ عن ابن سينا كل ما خُيِّل له إِنْه رآه ، وتمثله وعبَّرَ عنه في قصيدتهِ .
وهكذا فإنَّ بعض المعاني التي احتوت عليها لامية الشهرزوري قد اخذها من الشعراء السابقين ولا سيما المتصوفة منهم ، والبعض الآخر اخذه من الفلاسفة المسلمين ولاسيما ابن سينا في رسالة حي بن يقظان ورسالة الطير وبعض آثاره الرمزية الأخرى .
ومن هنا يمكننا القول إِنَّ الشاعرَ قد عوّل في تجربته كما يظهر في قصيدته هذه على تمثل الموروث الصوفي والفلسفي أكثر مما عوَّل على معاناة السلوك الصوفي والمواجيد الصوفية ، وإِنَّهُ قد تمكن من التعبير عن تلك الأفكار التي تمثلها تعبيراً حسياًاقتضاهأسلوب الشعر فاستحالت تلك الأفكار والحقائق المجردة إِلى حقائق مُجَسَّمة محسوسة يدركها الحس ويهتز لها الوجدان وهذا سرُ جمال قصيدته واعجاب الدارسين بها .
وقد أوضحنا من خلال هذا البحث بأَنَّ القصيدةَ قد احتوت على كثير من المعاني التي ظهرت في آثار ابن سينا حتى كأنَّ الشهرزوري قد رأى كثيراً مما علمه ابن سينا أو بالأحرى أخذ عن ابن سينا كل ما خُيِّل له إِنْه رآه ، وتمثله وعبَّرَ عنه في قصيدتهِ .
وهكذا فإنَّ بعض المعاني التي احتوت عليها لامية الشهرزوري قد اخذها من الشعراء السابقين ولا سيما المتصوفة منهم ، والبعض الآخر اخذه من الفلاسفة المسلمين ولاسيما ابن سينا في رسالة حي بن يقظان ورسالة الطير وبعض آثاره الرمزية الأخرى .
Keywords
لامية ، الشهرزوري ، الفلسفي ، الصوفي ، شعر