Abstract
The true intellectual who belongs organically to his age is the one who possesses a critical thought and a reformist position. He is a problematic person who challenges the prevailing situation in his time at the level of society and the state in their multi-faceted form of authority. He has a vision of the future that transcends the boundaries of his era. The social and authoritarian contradictions experienced by the intellectual between the two sides of the society and the Sultan. What the Sultan proposes in all its intellectual, religious, political, social and moral names under the title of thought or force are opinions, (Power) is the ability to impose a will on another will, although this Sultan does not realize the dimensions of social, cultural and scientific development around him, and even fiercely resists him, Because that is a threat to his existence and entity, because power is at his power and influence, and integrity and money, power if that is corrupt, although absolute authority is an absolute spoiler.
Abstract
المثقف الحقيقي المنتمي عضوياً لعصره بِعُرْفنا هو من يمتلك فكراً نقدياً وموقفاً إصلاحياً من الإشكاليات التي تعترض الوضع السائد في زمانه على مستوى المجتمع والدولة بشكلهما السلطوي المتعدد الأوجه، وله رؤية مستقبلية بنظرة مثالية تتجاوز حدود ذلك العصر الذي ينتمي إليه، وهذه الرؤية النقدية المنتمية للمثقف هي وليدة التناقضات الاجتماعية والسلطوية التي يعيشها المثقف بين ظهراني المجتمع والسلطان، فما يطرحه السلطان بكل مسمياته الفكرية والدينية والسياسية والاجتماعية والأخلاقية تحت عنوان الفكر أو القوة من آراء وقوانين وأحكام يلزم بها المجتمع والأفراد اللذين ينضون تحت سلطته، ويجبرهم هذا السلطان بحكم القانون والعرف على الالتزام بها، باعتبار ان السلطة (أي سلطة) هي القدرة على فرض إرادة ما على إرادة أخرى، وإن كان هذا السلطان لا يدرك أبعاد التطور الاجتماعي والثقافي والعلمي من حوله، بل ويقاومه بكل شراسة، لأن في ذلك تهديداً لوجوده وكيانه، لأن السلطة عنده هي القوة والنفوذ والوجاهة والمال، فالسلطة إن كانت كذلك مفسدة، وإن كانت سلطة مطلقة فهي مفسدة مطلقة.