Abstract
Was the subject of al-Ghazali and Ibn Rushd and an essential source of whatever you tremendous philosophical studies which our libraries are filled with Arabic, as if the subject is baptism, which is based upon our study of Islamic philosophy.
Do not claim that we will come out with anything new on the subject such as the those studies research and investigation in every nook different. But that the same subject - and as a result of these studies has become a like a so-called Front cultural conflict sharply on our own Arab intellectual, there is a trend-Rashidi Btafrath the numerous stands with pro pro of Ibn Rushd and his philosophy even turned some of them to justify the interpretation of some of his philosophical Aristotelian, which is inconsistent with the principles of our religion. a current anti-philosophy Averroism a mainstream Islamic Salafi extremist specifically - who does not believe in the philosophy of Ibn Rushd more than being a blind imitation of the philosopher and bend (1) .
Do not claim that we will come out with anything new on the subject such as the those studies research and investigation in every nook different. But that the same subject - and as a result of these studies has become a like a so-called Front cultural conflict sharply on our own Arab intellectual, there is a trend-Rashidi Btafrath the numerous stands with pro pro of Ibn Rushd and his philosophy even turned some of them to justify the interpretation of some of his philosophical Aristotelian, which is inconsistent with the principles of our religion. a current anti-philosophy Averroism a mainstream Islamic Salafi extremist specifically - who does not believe in the philosophy of Ibn Rushd more than being a blind imitation of the philosopher and bend (1) .
Abstract
شكل موضوع الغزالي وابن رشد مصدراً أساسياً ومهماً لكم هائل من الدراسات الفلسفية التي تغص بها مكتباتنا العربية وكأن هذا الموضوع هو العماد الذي ترتكز عليه دراستنا الفلسفية الاسلامية.
ولا ندعي بأننا سنأتي بجديد في موضوع كهذا اذ قامت تلك الدراسات بالبحث والتقصي في كل زوايه المختلفة.بل أن الموضوع ذاته- ونتيجة لتلك الدراسات بات يشكل اشبه مايسمى بجبهة صراع ثقافي حاد على ساحتنا الفكرية العربية،فهناك التيار الرشيدي بتفرعاته العديده التي تقف موقف المؤيد المساند لأبن رشد وفلسفته حتى لجأ البعض منها لتبرير وتأويل بعض مواقفه الفلسفية الأرسطيه التي تتعارض ومبادىء ديننا الحنيف.وهناك التيار المضاد للفلسفة الرشديه وهو التيار الاسلامي السلفي المتطرف على وجه التحديد- الذي لا يرى في فلسفة ابن رشد اكثر من كونها تقليد اعمى لفيلسوف وثني(1).
ولا ندعي بأننا سنأتي بجديد في موضوع كهذا اذ قامت تلك الدراسات بالبحث والتقصي في كل زوايه المختلفة.بل أن الموضوع ذاته- ونتيجة لتلك الدراسات بات يشكل اشبه مايسمى بجبهة صراع ثقافي حاد على ساحتنا الفكرية العربية،فهناك التيار الرشيدي بتفرعاته العديده التي تقف موقف المؤيد المساند لأبن رشد وفلسفته حتى لجأ البعض منها لتبرير وتأويل بعض مواقفه الفلسفية الأرسطيه التي تتعارض ومبادىء ديننا الحنيف.وهناك التيار المضاد للفلسفة الرشديه وهو التيار الاسلامي السلفي المتطرف على وجه التحديد- الذي لا يرى في فلسفة ابن رشد اكثر من كونها تقليد اعمى لفيلسوف وثني(1).