Abstract
After the killing of Imam Abi Abdullah Al- Hussain (p.b.u.h.) Kerbala
witnessed great scholastic renaissance, but in late of the third century of
Hegira such scholastic renaissance movement flourished and qualified
scholars flashed in the sky of religion، knowledge and virtue whose efforts
and contributions and the great role in the establishment of the scholastic
movement in the holy Kerbala city . Kerbala as a city dominated by fear
and terror Al- Mutawakel caused in the hearts of the pilgrims (visitors) as
he prevented them from visiting the sacked Hair Al- Hussainy in addition
to his destruction of the holy tomb many times، this city was then
changed and rendered into a city full of security and order especially
during the days ( ) of Al- Muntasir Al- Abbasy who was sympathized
with the Alawys' and with the followers of Ahlul – Bait ( pbuth ) Al- Sayyd
Ibrahim Al- Mujab was a man characterized by patience، high morals
and greatness as he exceeded all the others of his age in worshipping،
knowledge and wisdom . The holy Kerbala city benefited much from his
knowledge، jurisprudence and doctrines together with establishing the
principles of belief and doctrine as a great number of scholastic families
went back to him such as Aal Fa’iz family whose members provided
Kerbala with a great number of scholars، jurisprudence and narrators .
Kerbala was full of the schools and institutes of science and literature .
The coming of Al- Sayyd Ibrahim Al- Mujab and his neighbourhood of
and closeness to the holy Ha’ir Husainy with his sons ( Ali buried in Serjan،
Ahmad buried in Al- Musayab and Muhammad Al- Hairy buried in Al- Hay
district in Wasit – Muhammad Al- Ha’iry was notable، honourable and a great
scholar in addition to the fact that his house was considered a guesthouse،
a school and a court where disputes were settled which the cause behind
the prosperity of the city and its being well- known of knowledge and virtue .
witnessed great scholastic renaissance, but in late of the third century of
Hegira such scholastic renaissance movement flourished and qualified
scholars flashed in the sky of religion، knowledge and virtue whose efforts
and contributions and the great role in the establishment of the scholastic
movement in the holy Kerbala city . Kerbala as a city dominated by fear
and terror Al- Mutawakel caused in the hearts of the pilgrims (visitors) as
he prevented them from visiting the sacked Hair Al- Hussainy in addition
to his destruction of the holy tomb many times، this city was then
changed and rendered into a city full of security and order especially
during the days ( ) of Al- Muntasir Al- Abbasy who was sympathized
with the Alawys' and with the followers of Ahlul – Bait ( pbuth ) Al- Sayyd
Ibrahim Al- Mujab was a man characterized by patience، high morals
and greatness as he exceeded all the others of his age in worshipping،
knowledge and wisdom . The holy Kerbala city benefited much from his
knowledge، jurisprudence and doctrines together with establishing the
principles of belief and doctrine as a great number of scholastic families
went back to him such as Aal Fa’iz family whose members provided
Kerbala with a great number of scholars، jurisprudence and narrators .
Kerbala was full of the schools and institutes of science and literature .
The coming of Al- Sayyd Ibrahim Al- Mujab and his neighbourhood of
and closeness to the holy Ha’ir Husainy with his sons ( Ali buried in Serjan،
Ahmad buried in Al- Musayab and Muhammad Al- Hairy buried in Al- Hay
district in Wasit – Muhammad Al- Ha’iry was notable، honourable and a great
scholar in addition to the fact that his house was considered a guesthouse،
a school and a court where disputes were settled which the cause behind
the prosperity of the city and its being well- known of knowledge and virtue .
Abstract
لقد شهدت كربلاء نهضة علمية كبيرة بعد مقتل أبي عبد الله الحسين (عليه السلام).
لكن في أواخر القرن الثالث الهجري وبداية القرن الرابع الهجري ابتدأت هذه
النهضة بالازدهار والتقدّم، عندما لمع في سماء الدين والعلم والفضيلة علماء
أفاضل وفقهاء وأساتذة بارعون، تمخّض عن نشاطهم العلمي وجهودهم
العلمية نشأة الحركة العلمية في مدينة كربلاء المقدّسة، إذ تحولّت كربلاء من
مدينة يسودها الخوف والرعب الذي زرعه المتوكّل في قلوب الزائرين و منعه
لهم بزيارة الحائر الحسيني المقدَّس وهدمه للقبر الشريف مرّات عدّة، إلى
مدينة تنعم بالأمن والاستقرار، وبخاصة في أيام المنتصر العباسي الذي كان
متعاطفًا مع العلويين وأتباع آل البيت كافة.
كان السيد إبراهيم المجاب يعيش حياةً مليئةً بالصبر والمظاهر الفذّة، فلقد
تح بمكارم الأخلاق، وأجل مظاهر العظمة التي طبعت على شخصيته
الكريمة، وميزتها عن سائر من عاصره في العبادة، وغزارة العلم، والحكمة
إذ رفد هذا السيد مدينة كربلاء المقدّسة بالعلوم والفقه والعقائد وترسيخ
مبادئ العقيدة من خلال الأسر العلمية التي انحدرت من نسل هذا السيد
الجليل، كأسرة آل فائز التي عُدّت من الأسر العلمية و ترجع بنسبها إلى
السيد إبراهيم المجاب، إذ رفدت مدينة كربلاء بالعلماء والفقهاء والمحدّثين،
إذ احتضنت مدينة كربلاء معاهد العلم والأدب، وقد شرّفها الله فص هّريا
مشهداً لرياحين الوجود وللصفوة من أهل اليقين والإيمان، أصحاب سيد الشهداء الإمام أبي عبد الله الحسين ، حتى جُعِلَت تربتُها مسجداً لكلّ
مؤمن.
من جانبٍ آخر كان مجيء السيد إبراهيم المجاب، ومجاورته الحائر المقدّس
هو وأولاده (علي المدفون بسيرجان وأحمد المدفون في المسيب ومحمّد الحائري
المدفون في قضاء الحي بواسط، و كان سيداً وجيهاً محترماً وعالماً ورعًا،
فضلاً عن أن بيته كان بمثابة مضيف، ومدرسة، ومحكمة، إذ كانت تحل فيه
النزاعات)، سبباً في ازدهار هذه المدينة بالعلم والفضيلة.
لكن في أواخر القرن الثالث الهجري وبداية القرن الرابع الهجري ابتدأت هذه
النهضة بالازدهار والتقدّم، عندما لمع في سماء الدين والعلم والفضيلة علماء
أفاضل وفقهاء وأساتذة بارعون، تمخّض عن نشاطهم العلمي وجهودهم
العلمية نشأة الحركة العلمية في مدينة كربلاء المقدّسة، إذ تحولّت كربلاء من
مدينة يسودها الخوف والرعب الذي زرعه المتوكّل في قلوب الزائرين و منعه
لهم بزيارة الحائر الحسيني المقدَّس وهدمه للقبر الشريف مرّات عدّة، إلى
مدينة تنعم بالأمن والاستقرار، وبخاصة في أيام المنتصر العباسي الذي كان
متعاطفًا مع العلويين وأتباع آل البيت كافة.
كان السيد إبراهيم المجاب يعيش حياةً مليئةً بالصبر والمظاهر الفذّة، فلقد
تح بمكارم الأخلاق، وأجل مظاهر العظمة التي طبعت على شخصيته
الكريمة، وميزتها عن سائر من عاصره في العبادة، وغزارة العلم، والحكمة
إذ رفد هذا السيد مدينة كربلاء المقدّسة بالعلوم والفقه والعقائد وترسيخ
مبادئ العقيدة من خلال الأسر العلمية التي انحدرت من نسل هذا السيد
الجليل، كأسرة آل فائز التي عُدّت من الأسر العلمية و ترجع بنسبها إلى
السيد إبراهيم المجاب، إذ رفدت مدينة كربلاء بالعلماء والفقهاء والمحدّثين،
إذ احتضنت مدينة كربلاء معاهد العلم والأدب، وقد شرّفها الله فص هّريا
مشهداً لرياحين الوجود وللصفوة من أهل اليقين والإيمان، أصحاب سيد الشهداء الإمام أبي عبد الله الحسين ، حتى جُعِلَت تربتُها مسجداً لكلّ
مؤمن.
من جانبٍ آخر كان مجيء السيد إبراهيم المجاب، ومجاورته الحائر المقدّس
هو وأولاده (علي المدفون بسيرجان وأحمد المدفون في المسيب ومحمّد الحائري
المدفون في قضاء الحي بواسط، و كان سيداً وجيهاً محترماً وعالماً ورعًا،
فضلاً عن أن بيته كان بمثابة مضيف، ومدرسة، ومحكمة، إذ كانت تحل فيه
النزاعات)، سبباً في ازدهار هذه المدينة بالعلم والفضيلة.