Abstract
This research deals with the problem of using the direction concept in the writings about methods of interpretation and interpreters, where we find each author deals with it from his point of view in terms of definition and its adoption in classification. The research sheds light on the definitions criticizing, Reaches the roots of the concept, And also points on not to differentiation between approach and direction, And its effect on the basis of classification and divisions, and reveals their difference in the fields of its use between being a description of acceptable and rejected directions; which leads to a mixture and overlap leading to confusion and illusion for scholars and researchers when they return to these Publications.
Abstract
يتناول البحث إشكالية توظيف مفهوم الاتجاه في مؤلفات مناهج التفسير والمفسرين، حيث نجد كل مؤلف يتناوله من زاويته من ناحية التعريف ومن ناحية اعتماده في التصنيف.، والبحث يسلّط الضوء على نقد التعريفات وتتبع دلالة اصل الوضع والاستعمال، والتطرق الى اشكالية عدم التفريق بين المنهج والاتجاه وأثر ذلك على اساسات التصنيف والتقسيمات، ويكشف البحث عن اختلافهم في موارد استعماله بين كونه توصيفا للاتجاهات المقبولة والمرفوضة وبالتالي حصول الخلط والتداخل المؤدي الى اللبس والايهام لدى الدارسين والباحثين عند رجوعهم الى تلك المؤلفات