Abstract
his study establishes a new scientific project that adopts
Correcting and purifying the heritage of (al Hadeeth ), as it was
Corrupted and accompanied by tarnishes as do its traces which
was and still reflected negatively to many Islamic concepts ,yet
this is not always the case ,these tarnishes exceeded their limits,
the linits and concepts that were given by Allah in his glorious
Quran ,the case that gaven the chance to tendentious and penitential groups especially the modern ones,they used these
Tricks to stab the Islamic concept particularly (Ahl-Albait)
Sect in an attempt to take the Islamic down by misleading claims attributed to the perfect imams\' saying; those misleading
Claims do not represent the Islamic belief and do not communicate its conceps any more . this research deals also in its broad sense applicably with a group of stories used to interpret the holy Quran ,trying to prove its unsubjectivity and its weakness towards scientific criticism by using narrating methods of criticism that depend on truthful storied related by truthful men by studying the narrating context analytically which the researcher proves through it the necessity of looking into this project a subjective look to root out any arbitrary unrealistic interpretations of the holy Quran that misevaluate this Holy book and the sunna of its generous prophet (Allah blessings and peace be upon him and his household).
Correcting and purifying the heritage of (al Hadeeth ), as it was
Corrupted and accompanied by tarnishes as do its traces which
was and still reflected negatively to many Islamic concepts ,yet
this is not always the case ,these tarnishes exceeded their limits,
the linits and concepts that were given by Allah in his glorious
Quran ,the case that gaven the chance to tendentious and penitential groups especially the modern ones,they used these
Tricks to stab the Islamic concept particularly (Ahl-Albait)
Sect in an attempt to take the Islamic down by misleading claims attributed to the perfect imams\' saying; those misleading
Claims do not represent the Islamic belief and do not communicate its conceps any more . this research deals also in its broad sense applicably with a group of stories used to interpret the holy Quran ,trying to prove its unsubjectivity and its weakness towards scientific criticism by using narrating methods of criticism that depend on truthful storied related by truthful men by studying the narrating context analytically which the researcher proves through it the necessity of looking into this project a subjective look to root out any arbitrary unrealistic interpretations of the holy Quran that misevaluate this Holy book and the sunna of its generous prophet (Allah blessings and peace be upon him and his household).
Abstract
ليس من الجديد في بابه الحديث عن ظاهرة الوضع في الحديث الشريف,فهي ظاهرة تناولها القدماء بالتصنيف و حدب المتأخروِن على تشخيص منابعها و نشر آثارها كما اهتم المعاصرون بدراستها أسبابا ونتائج و ضوابط و آليات ومناهج , كما ونوقشت فيها العديد من الرسائل الجامعية الرصينة .
وفيما يبدو أن ما نتج عن عملية الوضع من المئات بل الآلاف من الروايات المختلقة ,التي لم تعالج أو تناقش في حينها,وبتقادم القرون عليها ، أصبح جزءاً كبيراً منها يمثل واقعاً عقائدياً في أعراف الناس و مجتمعاتهم,خصوصاً بعد أن تضمنتها الأصول المعتمدة التي كانت تنقل دون تمحيص و دراية في جملة من أبوابها و فصولها,الأمر الذي حدا ببعض الأعلام المعاصرين للإشارة و التنبيه إلى خطأ شائع ما زال هناك من يصر على صحته و هو : (أنّ دعوى القطع بصدور جميع روايات الكتب الأربعة من المعصومين عليهم السلام واضحة البطلان ويؤكد ذلك إن أرباب هذه الكتب بأنفسهم لم يكونوا يعتقدون ذلك) .
وفيما يبدو أن ما نتج عن عملية الوضع من المئات بل الآلاف من الروايات المختلقة ,التي لم تعالج أو تناقش في حينها,وبتقادم القرون عليها ، أصبح جزءاً كبيراً منها يمثل واقعاً عقائدياً في أعراف الناس و مجتمعاتهم,خصوصاً بعد أن تضمنتها الأصول المعتمدة التي كانت تنقل دون تمحيص و دراية في جملة من أبوابها و فصولها,الأمر الذي حدا ببعض الأعلام المعاصرين للإشارة و التنبيه إلى خطأ شائع ما زال هناك من يصر على صحته و هو : (أنّ دعوى القطع بصدور جميع روايات الكتب الأربعة من المعصومين عليهم السلام واضحة البطلان ويؤكد ذلك إن أرباب هذه الكتب بأنفسهم لم يكونوا يعتقدون ذلك) .