Abstract
Graffiti is an art that refers to pictures and words drawn on the walls of buildings. It usually uses spray colors, and is a form of protest and rebellion. Although this art is deeply rooted in history since the first time man painted on the walls of caves, it has gone through stages that changed its form, causes, and purpose. One of the most important historical stages in the world is the stage of the French Revolution, the stage before the Internet, then the stage of the era of globalization, the small village, the spread of social networking sites, and the excessive use of websites. Although this art was more conservative during the French Revolution, we find that it later turned into street culture and became an illegal act. legal. It is rejected by societal norms and is sometimes described as a cancer for societies, With the introduction and spread of new digital media at the present time, the rules of the game have changed, as the quality of graffiti art varies and changes, the establishment of social connections and the dissemination of messages on a wider and faster scale than before. Therefore, today it is working to intensify democracy in societies through ridicule, criticism, defamation, incitement, or promotion by uncontrolled tools.
In this research, in order to develop a methodology for analyzing graffiti discourse through critical discourse analysis through a combined approach between detailed descriptive analysis, textual manifestations, analysis of arguments, and methods of proof, we adopted the method of semiotic analysis of graffiti discourse, and through the use of two semiotic approaches by two well-known thinkers, the French philosopher (Roland Barthes 1915). -1980 AD) and the American thinker (Charles Sanders Peirce 1839-1914 AD)
In this research, in order to develop a methodology for analyzing graffiti discourse through critical discourse analysis through a combined approach between detailed descriptive analysis, textual manifestations, analysis of arguments, and methods of proof, we adopted the method of semiotic analysis of graffiti discourse, and through the use of two semiotic approaches by two well-known thinkers, the French philosopher (Roland Barthes 1915). -1980 AD) and the American thinker (Charles Sanders Peirce 1839-1914 AD)
Keywords
Analysis method
Banksy
Charles Bourse
Drawings on the wall
Graffiti
Graffiti artist
Roland Barthes
Semiotic
Abstract
الغرافيتي هو فن يشير الى الصور والكلمات المرسومة على جدران الأبنية ، يستخدم عادة ألوان الرش، ويعد من أشكال الاحتجاج والتمرد، وعلى الرغم من هذا الفن ضارب في عمق التاريخ منذ أول ما رسم الإنسان على جدران الكهوف ،إلا انه مر بمراحل غير من شكله وأسبابه وهدفه ، ومن أهم المراحل التاريخية في العالم هي مرحلة الثورة الفرنسية، ومرحلة ما قبل الإنترنت ،ثم مرحلة زمن العولمة ،والقرية الصغيرة ،وانتشار مواقع التواصل الاجتماعي ،والاستخدام المفرط للمواقع الإلكترونية ، ورغم أن هذا الفن كان اكثر تحفظا أثناء الثورة الفرنسية ،نجده تحول بعد ذلك إلى ثقافة الشارع ،فأصبح فعلاً غير قانوني. وترفضه الأعراف المجتمعية ،بل وصف احيانا بأنه سرطان للمجتمعات، ومع دخول وانتشار وسائل الإعلام الرقمية الجديدة في الوقت الحاضر ، فقد تغيرت قواعد اللعبة إذ أثر على تنوع وتغير جودة فن الغرافيتي ،وإقامة الروابط الاجتماعية، ونشر الرسائل على نطاق أوسع وأسرع من ذي قبل. ومن ثم تعمل اليوم على تكثيف الديمقراطية في المجتمعات عبر السخرية والنقد والتشهير والتحريض أو الترويج بوسائل غير مسيطر عليها.
وفي هذا البحث ،ومن أجل وضع منهجية لتحليل الخطاب الغرافيتي، عبر التحليل النقدي للخطاب،وبمقاربة جامعة ما بين التحليل الوصفي التفصيلي ،والتجليات النصية ،وتحليل الحجج، وأساليب البرهنة ،اعتمدنا أسلوب التحليل السيميائي للخطاب الغرافيتي، عبر استعمال منهجين سيميائيين لمفكرين معروفين هما الفيلسوف الفرنسي (رولاند بارت Roland Barthes 1915-1980م) والمفكر الأمريكي (شارل ساندرس بورس Charles Sanders Peirce 1839-1914م) .
وفي هذا البحث ،ومن أجل وضع منهجية لتحليل الخطاب الغرافيتي، عبر التحليل النقدي للخطاب،وبمقاربة جامعة ما بين التحليل الوصفي التفصيلي ،والتجليات النصية ،وتحليل الحجج، وأساليب البرهنة ،اعتمدنا أسلوب التحليل السيميائي للخطاب الغرافيتي، عبر استعمال منهجين سيميائيين لمفكرين معروفين هما الفيلسوف الفرنسي (رولاند بارت Roland Barthes 1915-1980م) والمفكر الأمريكي (شارل ساندرس بورس Charles Sanders Peirce 1839-1914م) .
Keywords
رسوم على الحائط .تحليل . سيميائي . بانكسي . بورس . بارت