Abstract
The Quranic discourse embodied according to linguistic structures consistent with the degree of awareness of the addressees to achieve the divine argument against them, as well as the aesthetic means in that great discourse that includes standard rhetorical and other descriptive aspects that call for deep contemplation and analysis, and all of this is not a paradox of the perceived and unconscious natural and social environment. Hence, this study tended to sensitize that linguistic achievement in the Quranic discourse through its great linguistic units, so the space was more fortunate for the verbal discourse in its forms that include multiple indications, then coordinate the aesthetic structure with its ramifications and less inclusive of the Quranic event, the movements and sounds of the language recipient due to the accuracy of employing those linguistic units in terms and structures, as it is difficult for the learner to separate between these linguistic units due to the unity of their participation in carrying out the Quranic event, and the verbal difference is mentioned in the linguistic structure of the father Lala with correlation with one external ratio according to the requirements of the addressee, in addition to the consistency of the two structures with the pattern of the event. The absolute briefing of the divine authority on the events of the intersection in the addressers\' apparent, hidden, static, and moving addresses has multiple indications due to their unsound ritual practices because they tried to escape from the grip of the divine authority and its constant pressure on them, and thus the Qur’anic text included the accuracy of the choice of voice or syllable as the origin of the voice as the origin of the vocabulary as the origin of the vocabulary as the origin of the vocabulary as the origin of the vocabulary as the origin of the vocabulary as the origin of the vocabulary as the origin of the vocabulary as a unit The stock in memory is based on an accomplished transformational structure and then into a hypothetical structure of achievement in simulating the pattern of the accomplished event of divine discourse.
Keywords
combination
Keywords: Semantic accumulation in forms: pronunciation
sound and stirring
Abstract
تجسّد الخطاب القرآنيّ على وفق بنى ثقافيّة(لغويّة)منسجمة مع درجة وعي المخاطبين لتحقيق الحجّة الإلهيّة القاطعة عليهم ، فضلا على الوسيلة الجّماليّة في ذاك الخطاب العظيم المتضمّن لصور بلاغيّة معياريّة وأخرى وصفيّة عظيمة تستدعي التّأمّل والتّحليل العميقين ، وكلّ ذلك غير مفارق لبيئة المخاطبين الطّبيعيّة والإجتماعيّة المدركة وغير المدركة . من هنا إتّجهت تلك الدّراسة إلى تحسّس ذاك المنجز اللغويّ في الخطاب القرآنيّ من خلال وحداته اللغويّة العظيمة فكانت المساحة الأوفر حظّا للخطاب اللفظيّ بأنساقه المتضمّنة لدلالات متعدّدة بعدها نسق التّركيب الجّمليّ بتشعّب دلالاته والأقل إشتمالا للحدث القرآنيّ الحركات والأصوات اللغويّة والمقاطع في ميدان دلالة(الحمل) المثيرة لدهشة المتلقّيّ بفعل دّقة توظيف تلك الوحدات اللغويّة في الألفاظ والتّراكيب ، إذ يعسر على الدّارس الفصل بين تلك الوحدات اللغويّة بفعل وحدة إشتراكها في إنجاز الحدث القرآنيّ ، وقد ورد الأختلاف اللفظيّ في البنية اللغويّة والدّلالة مع الإرتباط بنسبة خارجيّة واحدة على وفق ما يقتضيه مقام المخاطب ، فضلا على إنسجام البنيتين مع نمط الحدث . وتحقّق إحاطة مطلق السّلطة الإلهيّة بأحداث التّقاطع في ثقافة المخاطبين الظّاهرة والخفيّة والسّاكنة والمتحرّكة دلالات متعدّدة بفعل ممارساتهم الطّقوسيّة غير السّليمة لمحاولتهم الإفلات من قبضة السّلطة الإلهيّة وضغطها المستمرّ عليهم ، وبهذا تضمّن النّصّ القرآنيّ دقّة إختيار الصّوت أو المقطع بوصفه وحدة لغويّة خلال نقل المفردة من أصل وضعها اللغويّ المخزون في الذّاكرة الى بنية تحوّليّة منجزة ثمّ الى بنية افتراضيّة الإنجاز في محاكاة نمط الحدث المنجز للخطاب الإلهيّ .
Keywords
االتراكم الدلاليّ في النسق الثقافيّ، (اللفظ، التركيب، الصّوت، الحركة، (القرآنيّة