Abstract
Abstract:
Aim of the study;
- To identify the effect and useful of some feedback on some motor skills using balance beam apparatus .
Hypothesis;
- There is a significant differences between some feedback in terms of time in learning some motor skills on balance beam apparatus of sophomore in the college of physical education at University of Sallahadin in Erbil .
Methodology;
1. Samples of sophomore (girls) from college of physical education were used as instrument in this study.
2. The sample was divided in to 4 groups ;
- Experimental group with informational feedback.
- Experimental group with close feedback.
- Experimental group with fast feedback.
- Experimental group with postponed feedback.
3. The sample was conducted for period between 9/2/2005--- 8/3/2005
4. The researcher analyzed the results using certain statistical methods
Conclusions and Recommendations;
Based on the analysis of the data, the following conclusions were presented;
1. There were significant differences between groups of study during learning of motor skills.
2. The second experimental group was overcome on anther groups .
3. The first and fourth group were balanced.
4. The second group was overcome.
5. The third and fourth groups were balanced.
6. The first experimental in overcome on all over the rest of groups. Recommendation;
1. More emphasis should be taken into consideration on feedback learning.
2. More emphasis should be taken into consideration on advanced students in the college of physical education.
3. More studies should be done on other apparatus of gymnastics.
Aim of the study;
- To identify the effect and useful of some feedback on some motor skills using balance beam apparatus .
Hypothesis;
- There is a significant differences between some feedback in terms of time in learning some motor skills on balance beam apparatus of sophomore in the college of physical education at University of Sallahadin in Erbil .
Methodology;
1. Samples of sophomore (girls) from college of physical education were used as instrument in this study.
2. The sample was divided in to 4 groups ;
- Experimental group with informational feedback.
- Experimental group with close feedback.
- Experimental group with fast feedback.
- Experimental group with postponed feedback.
3. The sample was conducted for period between 9/2/2005--- 8/3/2005
4. The researcher analyzed the results using certain statistical methods
Conclusions and Recommendations;
Based on the analysis of the data, the following conclusions were presented;
1. There were significant differences between groups of study during learning of motor skills.
2. The second experimental group was overcome on anther groups .
3. The first and fourth group were balanced.
4. The second group was overcome.
5. The third and fourth groups were balanced.
6. The first experimental in overcome on all over the rest of groups. Recommendation;
1. More emphasis should be taken into consideration on feedback learning.
2. More emphasis should be taken into consideration on advanced students in the college of physical education.
3. More studies should be done on other apparatus of gymnastics.
Keywords
different feedback- Motor skills- beam apparatus
Abstract
ملخص البحث :
يهدف البحث إلى التعرف على تأثير أنواع التغذية الراجعة فيما يتعلق بزمن اعطائها (المعلوماتية ، المصاحبة ، الفورية ، المؤجلة) في تعلم بعض المهارات الحركية على جهازعارضة التوازن و أيجاد الفروق في الأداء الناجح عن أنواع التغذية الراجعة عند تعلم المهارات على الجهاز المذكور لدى طالبات السنة الدراسية الثانية في كلية التربية الرياضية جامعة صلاح الدين / اربيل .
وقد افترض الباحث وجود فروق ذات دلالة احصائية بين أنواع التغذية الراجعة فيما يتعلق بزمن اعطائها في تعلم بعض المهارات الحركية على جهاز عارضة التوازن لدى طالبات السنة الدراسية الثانية في كلية التربية الرياضية جامعة صلاح الدين / اربيل ، اذ استخدمت مجاميع البحث انواع التغذية الرجعة فيما تيعلق بالزمن كما يأتي :
• المجموعة التجريبية الأولى تم تزويدهن بالتغذية الراجعة المعلوماتية .
• المجموعة التجريبية الثانية تم تزويدهن بالتغذية الراجعة المصاحبة .
• المجموعة التجريبية الثالثة تم تزويدهن بالتغذية الراجعة الفورية .
• المجموعة التجريبية الرابعة تم تزويدهن بالتغذية الراجعة المؤجلة .
وشملت مجالات البحث على
المجال البشري : طالبات المرحلة الثانية في كلية التربية الرياضية/جامعة صلاح الدين
المجال الزماني : الفترة من 9 /2 / 2005 ولغاية 8 / 3 / 2005 .
المجال المكاني : القاعة المخصصة لدرس الجمناستك في الكلية المذكورة .
بعد حصول الباحث على النتائج ، وتم معالجة البيانات بالوسائل الإحصائية (تحليل التباين) و (اختبار اقل فرق معنوي) وكانت الاستنتاجات كالاتي :-
1. تفوق المجموعة التجريبية الثانية على باقي المجموعات عند تعلم مهارة الصعود بالتلويحة الجانبية .
2. تكافؤ المجموعتين الاولى والرابعة عند تعلم مهارة الصعود بالتلويحة الجانبية على عارضة التوازن .
3. تفوق المجموعة التجريبية الثانية عند تعلم مهارة الميزان الامامي على عارضة التوازن .
4. تكافؤ المجموعتين الثالثة والرابعة عند تعلم مهارة الميزان الامامي على عاضة التوازن .
5. تفوق المجموعة التجريبية الاولى على بقية المجاميع عند تعلم مهارة الدحرجة الامامية على عارضة التوازن
ومن خلال الاستنتاجات يوصي الباحث بما يأتي :
1. ضرورة الاهتمام بتزويد المتعلمة بالتغذية الراجعة حسب نوعية المهارة على جهاز عارضة التوازن .
2. ضرورة الاهتمام بالفئة العمرية المتقدمة في كليات التربية الرياضية لان مهارات الجمناستك يتم تعلمها في اعمار مبكرة .
3. اجراء دراسات مشابهة على اجهزة اخرى للطالبات و الطلاب ولاعمار مختلفة .
يهدف البحث إلى التعرف على تأثير أنواع التغذية الراجعة فيما يتعلق بزمن اعطائها (المعلوماتية ، المصاحبة ، الفورية ، المؤجلة) في تعلم بعض المهارات الحركية على جهازعارضة التوازن و أيجاد الفروق في الأداء الناجح عن أنواع التغذية الراجعة عند تعلم المهارات على الجهاز المذكور لدى طالبات السنة الدراسية الثانية في كلية التربية الرياضية جامعة صلاح الدين / اربيل .
وقد افترض الباحث وجود فروق ذات دلالة احصائية بين أنواع التغذية الراجعة فيما يتعلق بزمن اعطائها في تعلم بعض المهارات الحركية على جهاز عارضة التوازن لدى طالبات السنة الدراسية الثانية في كلية التربية الرياضية جامعة صلاح الدين / اربيل ، اذ استخدمت مجاميع البحث انواع التغذية الرجعة فيما تيعلق بالزمن كما يأتي :
• المجموعة التجريبية الأولى تم تزويدهن بالتغذية الراجعة المعلوماتية .
• المجموعة التجريبية الثانية تم تزويدهن بالتغذية الراجعة المصاحبة .
• المجموعة التجريبية الثالثة تم تزويدهن بالتغذية الراجعة الفورية .
• المجموعة التجريبية الرابعة تم تزويدهن بالتغذية الراجعة المؤجلة .
وشملت مجالات البحث على
المجال البشري : طالبات المرحلة الثانية في كلية التربية الرياضية/جامعة صلاح الدين
المجال الزماني : الفترة من 9 /2 / 2005 ولغاية 8 / 3 / 2005 .
المجال المكاني : القاعة المخصصة لدرس الجمناستك في الكلية المذكورة .
بعد حصول الباحث على النتائج ، وتم معالجة البيانات بالوسائل الإحصائية (تحليل التباين) و (اختبار اقل فرق معنوي) وكانت الاستنتاجات كالاتي :-
1. تفوق المجموعة التجريبية الثانية على باقي المجموعات عند تعلم مهارة الصعود بالتلويحة الجانبية .
2. تكافؤ المجموعتين الاولى والرابعة عند تعلم مهارة الصعود بالتلويحة الجانبية على عارضة التوازن .
3. تفوق المجموعة التجريبية الثانية عند تعلم مهارة الميزان الامامي على عارضة التوازن .
4. تكافؤ المجموعتين الثالثة والرابعة عند تعلم مهارة الميزان الامامي على عاضة التوازن .
5. تفوق المجموعة التجريبية الاولى على بقية المجاميع عند تعلم مهارة الدحرجة الامامية على عارضة التوازن
ومن خلال الاستنتاجات يوصي الباحث بما يأتي :
1. ضرورة الاهتمام بتزويد المتعلمة بالتغذية الراجعة حسب نوعية المهارة على جهاز عارضة التوازن .
2. ضرورة الاهتمام بالفئة العمرية المتقدمة في كليات التربية الرياضية لان مهارات الجمناستك يتم تعلمها في اعمار مبكرة .
3. اجراء دراسات مشابهة على اجهزة اخرى للطالبات و الطلاب ولاعمار مختلفة .
Keywords
تأثير استخدام أنواع التغذية الراجعة حسب زمن اعطائها في تعلم بعض المهارات الحركية على جهاز عارضة التوازن