Abstract
It is well known that the educational approach in interpretation includes all fields of human life, social, economic, political, military, cultural... and others, both practical and scientific.
Research plan: The research plan consisted of an introduction and a first requirement under the title: The concept of the educational method for interpreting the Holy Qur’an, the second requirement: educational interpretation in the systematic interpretation of the Great Qur’an, a conclusion and a list of sources
Research plan: The research plan consisted of an introduction and a first requirement under the title: The concept of the educational method for interpreting the Holy Qur’an, the second requirement: educational interpretation in the systematic interpretation of the Great Qur’an, a conclusion and a list of sources
Keywords
Dr. Al-Saghir
educational approach
methodological interpretation
Abstract
يكمن تأثير المنهج التربوي في كونه منهجًا ينسجم مع الهدف الأساس من نزول القرآن الكريم ، وهو هداية الناس وارشادهم الى مكارم الأخلاق وتزكيتهم بالابتعاد عن رذائلها ، وتشتد الحاجة الى هذا المنهج في عصرنا الحاضر لما يصيب الفرد والمجتمع من تصدع في القيم الأخلاقية ، والفقر التربوي وضياع البوصلة مع تعدد المناهج التربوية الحديثة الدخيلة التي ما فتئت تزيد التفكك الاجتماعي ، والانحلال الأخلاقي وما تكاد تعالج مشكلة إلّا وأدخلتنا في مشكلة أشدّ تعقيدًا منها، فلا صلاح لحاضر الأمة إلّا بما صلح عليه أوله ا، وهو العودة الى المنهج التربوي القرآني، فعمد الباحث في استجلاء هذه المضامين من خلال التفسير المنهجي للقرآن الكريم لأستاذنا الدكتور محمد حسين الصغير (رحمه الله) ، وعليه كان مدار هذا البحث، وكان فيه أهمية البحث وسبب اختياره والمنهج المتبع فيه، وأمّا خطة البحث: فقد كانت من مقدمة ومطلب أول تحت عنوان: مفهوم المنهج التربوي لتفسير القرآن الكريم، المطلب الثاني: المنهج التربوي لسورة الفاتحة في التفسير المنهجي للقرآن العظيم، وخاتمة وقائمة بالمصادر.
Keywords
المنهج التربوي، التفسير المنهجي، الدكتور الصغير، الأخلاق