Abstract
The research dealt with the topic of anthropology and secondary education because of the great importance of this topic, especially at the present time with the spread of technological development and the use of social media that have become an integral part of our daily lives, as anthropology and some other human specializations did not receive sufficient attention in the pre-university stages if compared to some of the many other specializations that took up a large space in the interests of intermediate and preparatory studies, so the research focused on the need to give great importance to anthropology in the secondary stage because this specialization has a direct impact on the life and culture of human societies by shedding light on many of the problems facing society and its individuals and finding effective solutions for them, and also through this specialization, specialists can preserve the category of youth and students in secondary schools and guide them to follow methods of good behavior, so our research came to shed light on the importance of introducing anthropology as an important subject at this stage by using the descriptive approach, as the research dealt with several topics, including defining some terms, fields of anthropology, and addressing the purpose of education, the content of education and expected results
Keywords
Anthropology ، secondary education ، language ، teacher، student
Abstract
تناول البحث موضوع الأنثروبولوجيا والتّعليم الثّانوي لما لهذا الموضوع من أهمّية بالغة ولاسيما في الوقت الحاضر مع انتشار التّطوّر التّكنولوجيّ واستخدام وسائل الاتصال الاجتماعيّ الّتي أصبحت جزءًا لا يتجزأ من حياتنا اليومية، إذ لم تحظَ الأنثروبولوجيا وبعض التّخصصات الإنسانيّة الأخرى باهتمام كافٍ في المراحل ما قبل الجامعيّة إذا ما قورنت ببعض التّخصصات الكثيرة الأخرى الّتي أخذت حيزًا كبيرًا في اهتمامات الدّراسة المتوسطة والاعداديّة، لذلك ركز البحث على ضرورة إعطاء أهمّيّة كبيرة للأنثروبولوجيا في المرحلة الثّانوية كون هذا التّخصص له مساس مباشر بحياة وثقافة المجتمعات الإنسانيّة من خلال تسليط الضّوء على كثير من المشكلات الّتي تواجه المجتمع وأفراده ووضع الحلول النّاجعة لها ، وكذلك عن طريق هذا التّخصص يمكن للمختصين أن يحافظوا على فئة الشّباب والطّلبة في المدارس الثّانوية وتوجيههم باتباع أساليب السّلوك الحسن ، لذلك جاء بحثنا هذا ليسلط الضّوء على أهمّيّة إدخال الأنثروبولوجيا كمادة مهمّة في هذه المرحلة من خلال استخدام المنهج الوصفيّ حيث تناول البحث مواضيع عدة منها، التّعريف ببعض المصطلحات، ومجالات الأنثروبولوجيا والتّطرق إلى غاية التّعليم ومحتوى التّعليم والنّتائج المتوقعة.
Keywords
الأنثروبولوجيا ، التّعليم الثّانوي ، اللّغة ، المدرس ، الطّالب