Abstract
This study examines the various aspects of the deep tackling of the meaning of the name of Allah in the contemporary poetic texts. It is known that the modern Arabic literature which had always discussed the various aspects of life will always be considered as a rich dictionary that includes unlimited topics.This constant discussion and variation give the old topics a new look and prospective in the field of poetic images and lexicon. The name of Allah is among the topics that could be dealt with from a new prospective every time. This topic has been viewed from two main ways: the first and classical way is the fact that people(and researchers) usually attach the name of Allah with praying and asking for help- even though the classical poets did their best to add new and untraditional meanings and ways every time. As for the second perspective, it can be summarized by the new meanings that are the result of the modern era including the main consequences of wars and political conflicts. The researcher discusses the topic by presenting examples of old and modern meanings to avoid repetition
Keywords
Contemporary Poetry
the name of Allah
the new method
the old method
the part- whole criticism
Abstract
يتناول هذا البحث التنوّع الحاصل في استخدام اسم الجلالة في النصوص الشعرية المعاصرة فالأدب العربي الذي شمل مختلف موضوعات الحياة سيظل سِفرًا موسعًا ليس فقط في تنوع موضوعاته بل في تطورها وما يحمله هذا التطور من تجدّد في الأساليب والدلالات ليلائم حداثة العصر فتغدو الموضوعات القديمة متجدّدة في صورها الفنية، وحتى المفردات المتداولة تصبح مغايرة في استخداماتها عن القديم المألوف بسبب اختلاف رؤية الشاعر الفنية، ومن تلك المفردات المتجدّدة اسم الجلالة الذي تراوحت اتجاهاته في الشعر العربي المعاصر بين اتجاهين: الإتجاه القديم الذي لم يخرج فيه اسم الله عن إطار الشكوى والإبتهال الذي حفل به الشعر القديم رغم تقديم الشعراء له بأساليب غير تقليدية، أما الاتجاه الثاني فهو الذي حمل الدلالات الجديدة الملائمة لمستجدّات عصرنا الحديث وما مرّت فيه من تغييرات سببتها الحروب ومشكلاتها وتداعياتها التي أدّت الى هذا التنوّع في أهداف التوجه الى الله تعالى وموضوعاته أيضاً ومن ثم اختلاف الأساليب المؤدية الى تلك الدلالات المستحدثة واتجاهاتها. وقد حرصنا - من خلال النقد الاستقرائي - على اختيار أنموذج واحد من كلّ دلالة (قديمة أوحديثة) تجنبًا للتكرار
Keywords
اسم الجلالة، الشعر المعاصر، الاتجاه القديم، الاتجاه الجديد، النقد الاستقرائي