Abstract
Each shot in cinematic art is equal to a single poetic unit for modern poets. A shot refers to multiple images that depend on the basis of succession to form an independent shot. The poet Adnan Al-Sayegh is an ideal model in this field, as his poems contain huge amounts of cinematic techniques, including the use of the shot in all its spatial dimensions. This study came according to the descriptive-analytical method, to highlight all that exists of cinematic narration in the folds of his poems, especially studying the independent and fragmented shots in all their dimensions in his poems. The main objective of this study is to reveal the cinematic shots and analyze their dimensions in Al-Sayegh's poetry. The results of the research revealed the extent to which his poems benefit from the cinematic shot technique, which enhances the structure of the poetic image, raises the reader's level to a spectator, and makes him soar in the space of cinematic narration.
Keywords
Adnan Al-Sayegh
cinema
cinematic shot
Modern Iraqi poetry
Abstract
كل لقطة مصوّرة في الفن السينمائي تساوي وحدة مفردة شعرية عند الشعراء المحدثين ويُقصد باللقطة الصور المتعددة التي تعتمد على أساس التوالي لتشكّل لقطة مستقلة. ويُعدّ الشاعر عدنان الصائغ نموذج مثالي في هذا المجال حيث جاء في أشعاره بكميات هائلة من التقنيات السينمائية ومنها توظيف اللقطة بكل أبعادها المسافية. جاءت هذه الدراسة وفقاً للمنهج الوصفي – التحليلي، لإبراز كل ما هو موجود من سرد سينمي في ثنايا قصائده وبالأخص دراسة اللقطات المستقلة والمتجزأة بكل أبعادها في قصائده. والهدف الأساسي من هذه الدراسة هو الکشف عن¬ اللقطات السينمائية وتحليل أبعادها في شعر الصائغ. ونتائج البحث کشفت عن مدى إفادة أشعاره من تقنية اللقطة السينمائية التي تعزّز بنية الصورة الشعرية ترتقي بمستوى القارئ إلی متفرج وتجعله يُحلّق في فضاء السرد السينمي.
Keywords
الشعر العراقي الحديث، السينما، اللقطة السينمائية، عدنان الصائغ