Abstract
Speech in Nahj Albalagha off across the sound that important element of achieving significance that promote large impact in shaping discourse and Astdhaeth and providing it in shades of nods and values; cross-questioning acoustic structure in all its dimensions, while comprising to each according to compositional format to produce language statement, makes the recipient live in shadows, and it is subject to all the feelings and honorable for this installation.
The speeches of Imam Ali (PUH) speeches unique did not witness history have ever seen, after the Messenger of Allah (Allah bless him and his family), he is the imam of rhetoricians and master of eloquent and his words without words Creator and above the word of creatures, Volvaz speeches in general with an audio compatibility; for Musiqitha attractive, and because of its inherent qualities, and exits, and the bell as it were in line according to the purpose of his speech to assert the idea of destination via the choice and selection of verbal conscious, I have tried in this research to highlight the acoustic reporting obligations in one of the speeches Nahj may be that the share of its liver Fawn and drink from certain net, and made in the foreword and four sections, and a conclusion, dealt with in the preface importance of the sound and the definition of the term acoustic reporting obligations, and came first section studied voice and meaning simulation, and included the second toning, and third alliteration, and the fourth rhyme, then research found finale, which included the most important results
The speeches of Imam Ali (PUH) speeches unique did not witness history have ever seen, after the Messenger of Allah (Allah bless him and his family), he is the imam of rhetoricians and master of eloquent and his words without words Creator and above the word of creatures, Volvaz speeches in general with an audio compatibility; for Musiqitha attractive, and because of its inherent qualities, and exits, and the bell as it were in line according to the purpose of his speech to assert the idea of destination via the choice and selection of verbal conscious, I have tried in this research to highlight the acoustic reporting obligations in one of the speeches Nahj may be that the share of its liver Fawn and drink from certain net, and made in the foreword and four sections, and a conclusion, dealt with in the preface importance of the sound and the definition of the term acoustic reporting obligations, and came first section studied voice and meaning simulation, and included the second toning, and third alliteration, and the fourth rhyme, then research found finale, which included the most important results
Abstract
الخطاب في نهج البلاغة ينطلق عبر الصوت ذلك العنصر المهمّ من عناصر تحقيق الدلالة التي تنهض بأثر كبير في تحديد ملامح الخطاب واستضاءته ورفده بظلال من الإيحاءات والقيم؛ عبر استنطاق بنيته الصوتية بأبعادها جميعها حين تُضمُّ الى بعضها على وفق نسق تركيبي لتأليف بيان لغوي, يجعل المتلقي يعيش في ظلاله, ويخضع بكل أحاسيسه ووجدانه لهذا التركيب .
وكانت خطب الإمام علي(u) خطباً متفرّدة لم يشهد التاريخ لها مثيلاً، بعد رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم)، فهو إمام البلغاء وسيد الفصحاء وكلامه دون كلام الخالق وفوق كلام المخلوقين، فألفاظ خطبه بشكل عام ذات تلاؤم صوتي؛ لموسيقيتها الجذابة، ولما تحمله من صفات ،ومخارج ،وبجَرْسها إذ جاءت متوافقة بحسب الغرض من خطابه في تأكيد الفكرة التي يقصدها عبر الاختـيار والانتقاء اللفظي الواعي ، وقد حاولت في هذه البحث أن أُسلط الضوء على الإبلاغية الصوتية في إحدى خطب نهج البلاغة عسى أن نصيب به شيئا من دروسه اللغوية وننهل من معينه الصافي، وجاء في توطئة وأربعة مباحث، وخاتمة، تناولت في التوطئة أهمية الصوت والتعريف بمصطلح الإبلاغية الصوتية ، وجاء المبحث الأول بدراسة المحاكاة الصوتية والمعنى، وضمّ الثاني التنغيم، والثالث الجناس، والرابع السجع، ثم خلص البحث الى الخاتمة التي ضمّت أهم النتائج .
وكانت خطب الإمام علي(u) خطباً متفرّدة لم يشهد التاريخ لها مثيلاً، بعد رسول الله (صلى الله عليه وآله وسلم)، فهو إمام البلغاء وسيد الفصحاء وكلامه دون كلام الخالق وفوق كلام المخلوقين، فألفاظ خطبه بشكل عام ذات تلاؤم صوتي؛ لموسيقيتها الجذابة، ولما تحمله من صفات ،ومخارج ،وبجَرْسها إذ جاءت متوافقة بحسب الغرض من خطابه في تأكيد الفكرة التي يقصدها عبر الاختـيار والانتقاء اللفظي الواعي ، وقد حاولت في هذه البحث أن أُسلط الضوء على الإبلاغية الصوتية في إحدى خطب نهج البلاغة عسى أن نصيب به شيئا من دروسه اللغوية وننهل من معينه الصافي، وجاء في توطئة وأربعة مباحث، وخاتمة، تناولت في التوطئة أهمية الصوت والتعريف بمصطلح الإبلاغية الصوتية ، وجاء المبحث الأول بدراسة المحاكاة الصوتية والمعنى، وضمّ الثاني التنغيم، والثالث الجناس، والرابع السجع، ثم خلص البحث الى الخاتمة التي ضمّت أهم النتائج .
Keywords
إبلاغية الصّوت نهج البلاغة الخطبة (37)