Abstract
Abda al-Tabib, a veteran poet who lived most of his life in pre-Islamic times and embraced Islam before his people embraced Tamim, a nine-year hijra in the greatest sense, and his conversion to Islam was good, and he witnessed Babylon a thirteen year of emigration, and he participated with Nu'man bin Muqrin in the Persian war in Al-Mada'in in the year 15 - 1- H. Al-Muthanna bin Haritha witnessed the fighting of Hormuz, and he was among those whom Saad bin Abi Waqqas delegated to instill fervor and enthusiasm in the hearts of Muslims, saying: (And you are Arab poets and those with their opinion, and we found them and their masters, so they walked among the people, so they mentioned them and incited them to fight). After the conquest of Al-Mada'in, Saad bin Abi Waqqas traveled from Al-Mada'in to Askar in Kufa in the year seventeen, and between the fall of Al-Mada'in and the descent of Kufa for a year and two months) and it seems that the same poet did not take the place in Kufa, so he traveled to his country after his analysis refused to leave with him to the desert and chose to stay in Kufa, so he mentioned it In the introduction to Amina). The poet witnessed the war of conquests for a period of no less than three years at the least and he fought it himself. As he organizes poetry about the conquests, he organizes a personal experience that he lived and acted upon and witnessed its victories and the armies, weapons, raids, battles and plans threatening and threatening all of this was the subject of his lamian poem, which is almost from The longest poems that were said in Fattuh Sadr al-Islam and it is the longest poem in his poetry in which his experience was clearly visible at times and disappeared behind the verses at another time. Islam is insignificant, represented in three verses, of which the connection is closely related between Islam and the poem. And experience predicts the close interdependence between religion and poetry, an interdependence concentrated in the dependence of each of them heavily on the soul, inspiration and intuitive reception.
The apparent meaning of the Lami poem is composed of six parts that revolve around the Islamic conquest composed of a tight thematic unit, and the parts are:
The first is the ghazal introduction, which consists of verses 1-7
The second: the description of the camel, consisting of verses with numbers ۹-
The third: The description of the bull beast, the dog, and the hunter, consisting of the verses 29-44
Fourth: The army’s journey to jihad and the leadership of the poet for his people, and it consists of verses 45-56
Fifth: The fishing trip and it consists of verses with numbers 57-65
Sixth: Description of the majlis al-khmer, consisting of verses 66-81
The apparent meaning of the Lami poem is composed of six parts that revolve around the Islamic conquest composed of a tight thematic unit, and the parts are:
The first is the ghazal introduction, which consists of verses 1-7
The second: the description of the camel, consisting of verses with numbers ۹-
The third: The description of the bull beast, the dog, and the hunter, consisting of the verses 29-44
Fourth: The army’s journey to jihad and the leadership of the poet for his people, and it consists of verses 45-56
Fifth: The fishing trip and it consists of verses with numbers 57-65
Sixth: Description of the majlis al-khmer, consisting of verses 66-81
Keywords
Islam and the poem
Islamic conquest
religion and poetry
Abstract
عبدة بن الطبیب شاعر مخضرم عاش اکثر حیاته فی الجاهلیة وأسلم قبل ان یسلم قومه من تمیم سنة تسع من الهجرة فی اکبر الظن ، وحسن إسلامه ، وقد ، شهد بابل سنة ثلاث عشرة من الهجرة ، وشارک مع النعمان بن مقرن فی حرب الفرس بالمدائن سنة 15-1- هـ وشهد المثنى بن حارثة قتال هرمز وکان ممن انتدبهم سعد بن أبی وقاص لبث الحمیة والحماسة فی نفوس المسلمین بقوله : ( وأنتم شعراء العرب وذوو رأیهم ونجدتهم وسادتهم فسیروا فی الناس فذکروهم وحرضوهم على القتال). وبعد فتح المدائن ارتحل سعد بن أبی وقاص من المدائن حتى عسکر بالکوفة سنة سبع عشرة وکان بین وقعة المدائن ونزول الکوفة سنة وشهران ) ویبدو أن نفس الشاعر لم تطب بالمقام فی الکوفة فرحل إلى بادیته بعد أن أبت حلیلته الرحیل معه الى البادیة وآثرت البقاء فی الکوفة فذکرها فی مقدمة لامینه ). لقد شهد الشاعر حرب الفتوح لمدة لاتقل عن ثلاث سنوات فی أقل تقدیر وخاضها بنفسه فهو إذ ینظم الشعر عن الفتوح فإنما ینظم تجربة شخصیة عاشها وانفعل بها وشهد انتصاراتها وما فیها من جیوش واسلحة وغارات ومعارک وخطط مهددا متوعدا فکان ذلک کله موضوعا لقصیدته اللامیة التی تکاد تکون من أطول القصائد التی قیلت فی فتوح صدر الإسلام وهی أطول قصیدة فی شعره تجلت فیها تجربته واضحة للعیان حینا واختفت وراء الأبیات حینا آخر ونود فی هذا البحث أن نکشف هذا الخفی ونجلوه للعیان ونظهر أبعاد التجربة الاسلامیة التی عاشها الشاعر وأنکرها بعضهم علیه حین زعم أن حظ القصیدة من الاسلام ضئیل تمثل فی ثلاثة أبیات منها ، إن الصلة وثیقة العرى بین الاسلام والقصیدة. والتجربة تنبئ عن الترابط الوثیق بین الدین والشعر ترابطا یترکز فی اعتماد کل منها اعتمادا کبیرا على الروح والالهام والتلقی الحدسی .
یتألف ظاهر القصیدة اللامیة من ستة أجزاء تدور حول الفتح الاسلامی مؤلفة وحدة موضوعیة محکمة ، والأجزاء هی :
الأول : المقدمة الغزلیة ویتألف من الأبیات ذات الأرقام ۱- ۸
الثانی : وصف الناقة ویتألف من الأبیات ذات الأرقام ۹- ۲۳
الثالث : وصف ثور الوحش والکلاب والصیاد ویتألف من الأبیات ذات الأرقام 29-44
الرابع : رحلة الجیش إلى الجهاد وقیادة الشاعر لقومه ویتألف من الأبیات ذات الأرقام 45-56
الخامس: رحلة الصید ویتألف من الأبیات ذات الأرقام 57-65
السادس: وصف مجلس الخمر ویتألف من الأبیات ذات الأرقام 66-81
یتألف ظاهر القصیدة اللامیة من ستة أجزاء تدور حول الفتح الاسلامی مؤلفة وحدة موضوعیة محکمة ، والأجزاء هی :
الأول : المقدمة الغزلیة ویتألف من الأبیات ذات الأرقام ۱- ۸
الثانی : وصف الناقة ویتألف من الأبیات ذات الأرقام ۹- ۲۳
الثالث : وصف ثور الوحش والکلاب والصیاد ویتألف من الأبیات ذات الأرقام 29-44
الرابع : رحلة الجیش إلى الجهاد وقیادة الشاعر لقومه ویتألف من الأبیات ذات الأرقام 45-56
الخامس: رحلة الصید ویتألف من الأبیات ذات الأرقام 57-65
السادس: وصف مجلس الخمر ویتألف من الأبیات ذات الأرقام 66-81
Keywords
الاسلام والقصیدة
الدین والشعر
الفتح الاسلامی