Abstract
People have been preoccupied with the Noble Qur’an from the time of the prophethood until now, when it was brought up again in the methods of expression, the regulations and secrets of legislation it presented, and the social, economic, political, and scientific constitutions that it drew for human life. Mankind became aware of the new religion’s call calling for freedom, peace, justice, social and human solidarity, and nations and peoples joined under its banner, and the voice of truth was lofty: (O people, we have made you peoples and tribes to know you. If God honors you, God knows best.)
The Qur’anic studies have varied, and many have said, views have multiplied, and opinions diverged, among which was what dealt with this Qur’anic miracle with linguistic research, and the forward-looking study to find out the sources of intellectual flow in its expressive structures, and its influential stylistic structures, despite the fact that Abd al-Qaher al-Jarjani (471 AH) He has brought the Qur’anic studies out of the framework of tradition to an artistic horizon in which he established his understanding of the idea of systems, commenting each other’s words and making each other due to one another, and linked all of that to grammar, saying, “Know that the systems are only to put your words into the situation required by grammar, and work On his laws and principles, and his methods are known that have been approached and not diverted from them, and the drawings that were drawn for you are preserved, so we should not be disturbed by any of them, then Al-Zamakhshari (583e) attempted in his interpretation to apply what he went in this direction, because the idea and its applications remained within the limits of the narrow theoretical attempt Because it did not include all the Qur’an texts, and it was still unable to frame the complete stylistic understanding of the language of the Qur’an. The sob is other than the language, and if the language is the garment of thought, then the style is the separation of that dress and its special style
The Qur’anic studies have varied, and many have said, views have multiplied, and opinions diverged, among which was what dealt with this Qur’anic miracle with linguistic research, and the forward-looking study to find out the sources of intellectual flow in its expressive structures, and its influential stylistic structures, despite the fact that Abd al-Qaher al-Jarjani (471 AH) He has brought the Qur’anic studies out of the framework of tradition to an artistic horizon in which he established his understanding of the idea of systems, commenting each other’s words and making each other due to one another, and linked all of that to grammar, saying, “Know that the systems are only to put your words into the situation required by grammar, and work On his laws and principles, and his methods are known that have been approached and not diverted from them, and the drawings that were drawn for you are preserved, so we should not be disturbed by any of them, then Al-Zamakhshari (583e) attempted in his interpretation to apply what he went in this direction, because the idea and its applications remained within the limits of the narrow theoretical attempt Because it did not include all the Qur’an texts, and it was still unable to frame the complete stylistic understanding of the language of the Qur’an. The sob is other than the language, and if the language is the garment of thought, then the style is the separation of that dress and its special style
Keywords
exchange
grammar
Quranic expressions
Abstract
لقد شغل الناس بالقرآن الکریم منذ عهد النبوة حتى الآن ، لما جاء به من جدید فی أسالیب التعبیر ، وما عرضه من النظم و اسرار التشریع ، وما رسمه للحیاة الانسانیة من دساتیر اجتماعیة ، واقتصادیة ، وسیاسیة ، و علمیة ، زلزلت دعائم الحضارتین الفارسیة و البیزنطیة یومئذ ، فصحت البشریة على نداء الدین الجدید الداعی إلى الحریة ، و السلام ، والعدل ، والتضامن الاجتماعی والانسانی ، فأنضوت تحت لوائه الأمم والشعوب ، وعلا صوت الحق : (یا ایها الناس إنا جعلناکم شعوبا وقبائل لتعارفوا إن أکرمکم عند الله أتقاکم إن الله علیم خبیر ) .
وقد تنوعت الدراسات القرآنیة ، وکثر فیها القول، وتعددت وجهات النظر ، وتشعبت الآراء ، وکان من بینها ما تناول هذه المعجزة القرآنیة بالبحث اللغوی ، والدراسة المتطلعة للوقوف على منابع التدفق الفکری فی هیاکلها التعبیریة ، وأبنیتها الأسلوبیة المؤثرة ، وعلى الرغم من ان عبدالقاهر الجرجانی (471هـ) قد اخرج الدراسات القرآنیة من إطار التقلید إلى أفق فنی أقام فهمه فیه على فکرة النظم ، و تعلیق الکلم بعضها ببعض وجعل بعضها بسبب من بعض ، وربط ذلک کله بالنحو قائلا " واعلم أن لیس النظم إلا أن تضع کلامک الوضع الذی یقتضیه علم النحو ، وتعمل على قوانینه وأصوله ، وتعرف مناهجه التی نهجت ولا تزیغ عنها ، وتحفظ الرسوم التی رسمت لک فلا نخل بشیء منها، ، ثم حاول الزمخشری (ت ۳۸ه هـ) فی تفسیره تطبیق ما ذهب إلیه فی هذا الاتجاه ، فإن الفکرة وتطبیقاتها بقیت فی حدود المحاولة النظریة الضیقة ، لأنها لم تشمل النصوص القرآنیة کلها ، وظلت غیر قادرة على تأطیر الفهم الأسلوبی الکامل للغة القرآن . والسوب غیر اللغة ، و اذا کانت اللغة هی ثوب الفکر ، فإن الأسلوب هو فصال ذلک الثوب وطرازه الخاص
وقد تنوعت الدراسات القرآنیة ، وکثر فیها القول، وتعددت وجهات النظر ، وتشعبت الآراء ، وکان من بینها ما تناول هذه المعجزة القرآنیة بالبحث اللغوی ، والدراسة المتطلعة للوقوف على منابع التدفق الفکری فی هیاکلها التعبیریة ، وأبنیتها الأسلوبیة المؤثرة ، وعلى الرغم من ان عبدالقاهر الجرجانی (471هـ) قد اخرج الدراسات القرآنیة من إطار التقلید إلى أفق فنی أقام فهمه فیه على فکرة النظم ، و تعلیق الکلم بعضها ببعض وجعل بعضها بسبب من بعض ، وربط ذلک کله بالنحو قائلا " واعلم أن لیس النظم إلا أن تضع کلامک الوضع الذی یقتضیه علم النحو ، وتعمل على قوانینه وأصوله ، وتعرف مناهجه التی نهجت ولا تزیغ عنها ، وتحفظ الرسوم التی رسمت لک فلا نخل بشیء منها، ، ثم حاول الزمخشری (ت ۳۸ه هـ) فی تفسیره تطبیق ما ذهب إلیه فی هذا الاتجاه ، فإن الفکرة وتطبیقاتها بقیت فی حدود المحاولة النظریة الضیقة ، لأنها لم تشمل النصوص القرآنیة کلها ، وظلت غیر قادرة على تأطیر الفهم الأسلوبی الکامل للغة القرآن . والسوب غیر اللغة ، و اذا کانت اللغة هی ثوب الفکر ، فإن الأسلوب هو فصال ذلک الثوب وطرازه الخاص
Keywords
التعابیر القرانیة
الصرف
القواعد
النحو