Abstract
This study aimed to track the paradox in Abdullah Al-Baradouni's poem "Oh
Poetry" due to the importance of this poem, which represents the poet's
.biography in the forty-four years he spent writing poetry
This research is an applied and analytical study, in which the paradox appears in
the construction of a poem, "Oh poetry" and in each of its verses. He realizes
the importance of paradox in art, and that stems from his human and artistic
experience full of paradoxes. The research concluded in its results that the
poem included four forms of irony: the dramatic irony, the irony of dissonance,
.the verbal irony, and the motor behavior paradox
The most prominent among these is dramatic irony, as it is closely connected to
the entire structure of the poem rather than a single stanza or a verse.
KEYWORDS: dramatic paradox, paradox of coexistence, verbal paradox,
poetry, Abdullah al-Bardouni
Poetry" due to the importance of this poem, which represents the poet's
.biography in the forty-four years he spent writing poetry
This research is an applied and analytical study, in which the paradox appears in
the construction of a poem, "Oh poetry" and in each of its verses. He realizes
the importance of paradox in art, and that stems from his human and artistic
experience full of paradoxes. The research concluded in its results that the
poem included four forms of irony: the dramatic irony, the irony of dissonance,
.the verbal irony, and the motor behavior paradox
The most prominent among these is dramatic irony, as it is closely connected to
the entire structure of the poem rather than a single stanza or a verse.
KEYWORDS: dramatic paradox, paradox of coexistence, verbal paradox,
poetry, Abdullah al-Bardouni
Keywords
dramatic paradox
paradox of coexistence
ver
Abstract
هدفت هذه الدراسة الى تتبع المفارقة في قصيدة عبد الله البردوني "يا شعر"؛ وذلك لاهمية هذه القصيدة التي تمثل سيرة حياة الشاعر في اربعة واربعين عاماً امضاها في كتابة الشعر.
وهذا البحث هو دراسة تطبيقية تحليلية, تظهر فيها المفارقة في بناء قصيدة "يا شعر" وفي كل بيت من ابياتها, ويقوم منهج البحث على استحضار المفارقة ونوعها في موضعها من القصيدة, ثم بيان دورها في تشكيل دلالة النص, فقد بنى الشاعر قصيدته معتمداً على المفارقة بوعي تام, فهو يدرك اهمية المفارقة في الفن عامة والشعر خاصة, وذلك نابع من تجربته الانسانية والفنية المليئة بالمفارقات. وقد توصل البحث في نتائجه الى ان قصيدة "يا شعر"تضمنت اربعة اشكال للمفارقة وهي: المفارقة الدرامية, ومفارقة التنافر, والمفارقة اللفظية, ومفارقة السلوك الحركي, وكان ابرزها المفارقة الدرامية,اذ انها ترتبط ببنية القصيدة كاملة, وليس ببيت شعر لو مقطع فقط
وهذا البحث هو دراسة تطبيقية تحليلية, تظهر فيها المفارقة في بناء قصيدة "يا شعر" وفي كل بيت من ابياتها, ويقوم منهج البحث على استحضار المفارقة ونوعها في موضعها من القصيدة, ثم بيان دورها في تشكيل دلالة النص, فقد بنى الشاعر قصيدته معتمداً على المفارقة بوعي تام, فهو يدرك اهمية المفارقة في الفن عامة والشعر خاصة, وذلك نابع من تجربته الانسانية والفنية المليئة بالمفارقات. وقد توصل البحث في نتائجه الى ان قصيدة "يا شعر"تضمنت اربعة اشكال للمفارقة وهي: المفارقة الدرامية, ومفارقة التنافر, والمفارقة اللفظية, ومفارقة السلوك الحركي, وكان ابرزها المفارقة الدرامية,اذ انها ترتبط ببنية القصيدة كاملة, وليس ببيت شعر لو مقطع فقط
Keywords
المفارقة الدرامية، مفارقة التنافر
المفارقة ا