Abstract
The introduction of the modern research included. The proficiency of the female learners in teaching methods concerning their cognitive achievements, which is considered the main important factor to achieve the success for those lessons. The research problem appeared through the following question. What is the relationship between the standard? Cognitive a chievemt with the three-dimensional intelligence among the students of Colleges of physical Education and sport Sciences and the two researchers who used the descriptive approach in the style of mutual relationship and its correlation. They used to measure the cognitive achievement (Jinan Ghazi Sakar) and the three dimensional intelligence (safa abd alkareem) for this purpose the two measurements were applied to Sample of the research Community randomly. The sample consists of 42 students from the third stage (Junior) in the college of physical Education and sports Science for Girls - Baghdad University and then the results were done by statistical ways and methods (Spss - Statistical bag). Then the results have been shown and discussed in Schedules and points. The study found that there is a morale Correlation between the three-dimensional intelligence with the cognitive a achievements in the teaching methods.
Keywords
cognitive achievements
three-dimensional intelligence
Abstract
تضمنت مقدمة البحث الحديث عن التدريس وعمليات اكتساب المعلومات والقدرات والمهارات وتطويرها و من اهم مهام طرائق التدريس واحدة من اساسيات العمليات التطبيقية للدروس والتي شهدت تطورا كبيرا باستخدام التطبيق العلمي الصحيح وخاصة في عملية التعلم وإجادة المتعلمات لطرائق التدريس يرتبط بالتحصيل المعرفي لديهن ويعد العامل المهم لتحقيق النجاح لتلك الدروس, وبرزت مشكلة البحث من خلال التساؤل ماهي العلاقة بين درجة التحصيل المعرفي مع الذكاء ثلاثي الابعاد لدى طالبات كليات التربية البدنية وعلوم الرياضة المرحلة الثالثة واستخدمت الباحثتان المنهج الوصفي بأسلوب العلاقات المتبادلة وحالتها الارتباطية، استخدمتا مقياس (صفا عبد الكريم ) ومقياس ( جنان غازي صكر) لهذا الغرض. وبتطبيق المقياسين على عينة من مجتمع البحث بالطريقة العشوائية عينة البحث مكونة من (42) طالبة من المرحلة الثالثة في كلية التربية البدنية وعلوم الرياضة للبنات -جامعة بغداد وقد عولجت النتائج بالوسائل الإحصائية (الحقيبة الإحصائية SPSS) وقد تم عرض النتائج ضمن جداول ونقاط ومناقشتها. وتوصلت الدراسة إلى ان هناك علاقة ارتباط معنوية بين الذكاء ثلاثي الابعاد بالتحصيل المعرفي في مادة طرائق
Keywords
الذكاء ثلاثي الابعاد، التحصيل المعرفي