Abstract
The aim of research is to compare the strategy of opposite class and the strategy of Jigsaw integrative in the performance of students of physics department for the applications of measurement and evaluation. The sample consisted of (80) students selected in random style from the fourth class students in the physics department at the College of Education for Pure Sciences / Mosul University for the academic year. (2018-2019)distributed in two equal groups in the first one , experimental group(1) consisted (40) students studied the strategy of the opposite class, while the experimental group (2) of (40) students studied according to the strategy of Jigsaw integrative.
Abstract
هدف البحث التعرف إلى مقارنة استراتيجيتي الصف المعكوس وجيكسوا jigsaw التكاملية في أداء طلبة قسم الفيزياء لتطبيقات مادة القياس والتقويم ، وتكونت عينته من(80) طالباً وطالبة تم اختيارهم بالأسلوب الطبقي العشوائي من طلبة الصف الرابع في قسم الفيزياء بـ كلية التربية للعلوم الصرفة / جامعة الموصل للسنة الدراسية (2018-2019) موزعين على مجموعتين متكافئتين في العدد وبعض المتغيرات الاولى تجريبية(1) وبواقع(40) طالباً وطالبة درسوا باستراتيجية الصف المعكوس، في حين تكونت المجموعة التجريبية (2) من (40) طالبا وطالبة درسوا باستراتيجية جيكسوا jigsaw التكاملية، ولتحقيق أغراض البحث فقد اعد الباحث الخطط التدريسية فضلا عن المسائل الاحصائية التطبيقية، إذ تم صياغة خمس فقرات مقالية محددة الإجابة عن منطوق رياضي ذات صلة بعملية قياسية ، وقد تم التحقق من الصدق والثبات والخصائص السايكومترية للأداة ، وبعد ذلك نفذت التجربة على عينة البحث مع طلبة قسم الفيزياء، بعدها تم تحليل البيانات إحصائيا إذ دلت النتائج إلى: