Abstract
Electronic advertising is characterized by characteristics that make it keep pace with the developments of the times in reaching the recipient easily and conveniently due to its use of the latest technical developments, in addition to being compatible with the directives of people’s ways of living, their way of living and their ambitions to achieve what is best, and it allows them to choose the easiest ways, and this is the most important thing they aspire to achieve. Company owners, and here this endeavor remains interconnected in the way of the advertising message within a format that achieves the functional and aesthetic goal by employing it within a virtual construction mechanism in which formal metaphor is used to form connotations and intellectual contents capable of influencing the recipient through the suggestive content of the metaphor, which depends on the juxtaposition of two contents, each of which carries a hypothetical meaning. For the content of the advertisement, as the metaphor is represented by the interconnection of two meanings, the first is for the real image, and the second is a hypothetical design construction within the formal metaphor that the designer creates in advertising works within an artistic formula that is sufficient and influential on the recipient. From this standpoint, the research problem raised by the researcher is summarized in the following two questions:
- How is the hypothetical structure of the formal metaphor formed in electronic advertising?
- What are the outcomes of the hypothetical construction of formal metaphor in electronic advertising and its communicative effectiveness?
The importance of the research lies in that it establishes intellectual and practical starting points for the two axes of virtual construction and formal metaphor, as well as that it is considered a scientific approach in employing virtual formal metaphor in electronic advertising.
The current research aims to:
- Revealing the mechanisms for employing the hypothetical construction of formal metaphor in electronic advertising.
- How is the hypothetical structure of the formal metaphor formed in electronic advertising?
- What are the outcomes of the hypothetical construction of formal metaphor in electronic advertising and its communicative effectiveness?
The importance of the research lies in that it establishes intellectual and practical starting points for the two axes of virtual construction and formal metaphor, as well as that it is considered a scientific approach in employing virtual formal metaphor in electronic advertising.
The current research aims to:
- Revealing the mechanisms for employing the hypothetical construction of formal metaphor in electronic advertising.
Keywords
Hypothetical construction formal metaphor electronic advertising
Abstract
يتسم الاعلان الالكتروني بصفات تجعله يواكب تطورات العصر في الوصول الى المتلقي بسهولة ويسر وذلك لاستعماله اخر التطورات التقنية، فضلا عن انه يتلائم توجيهات طرق معيشته الإنسان وطريقة معيشة وطموحاته للوصول بما هو أفضل، وتفسح له المجال للاختيار بأسهل الطرق، وهذا اهم ما يطمح في الوصول اليه اصحاب الشركات وهنا يبقى هذا المسعى مترابطا بطريقه الرسالة الإعلانية ضمن نسق يحقق الهدف الوظيفي والجمالي بوساطة توظيفها ضمن آلية بناء افتراضي تستخدم فيه الاستعارة الشكلية لتشكل دلالات ومضامين فكرية قادرة على التأثير في المتلقي عن طريق محتوى الاستعارة الايحائي والذي يعتمد على تجاور محتويين يحمل كل منهما دلالة افتراضية لمضمون الاعلان، إذ أن الاستعارة تتمثل بترابط معنيين، الأول للصورة الحقيقية، والثاني بناء تصميمي افتراضي ضمن الاستعارة الشكلية التي يبتكرها المصمم في الاعمال الاعلانية ضمن صيغة فنية وافية ومؤثرة في المتلقي، ومن هذا المنطلق فان مشكلة البحث التي أثارها الباحث تتلخص بالتساؤليين الآتيين:
- ما الكيفية التي يتشكل بها البناء الافتراضي للاستعارة الشكلية في الإعلان الإلكتروني؟
- ما هي نواتج البناء الافتراضي للاستعارة الشكلية في الإعلان الإلكتروني وفاعليتها الاتصالية؟
وتكمن أهمية البحث في أنه يؤسس منطلقات فكرية وتطبيقية لمحوري البناء الافتراضي والاستعارة الشكلية، فضلاً عن أنه يعد منهج علمي في توظيف الاستعارة الشكلية الافتراضية في الإعلان الإلكتروني.
ويهدف البحث الحالي إلى:
- الكشف عن آليات توظيف البناء الافتراضي للاستعارة الشكلية في الإعلان الإلكتروني.
- ما الكيفية التي يتشكل بها البناء الافتراضي للاستعارة الشكلية في الإعلان الإلكتروني؟
- ما هي نواتج البناء الافتراضي للاستعارة الشكلية في الإعلان الإلكتروني وفاعليتها الاتصالية؟
وتكمن أهمية البحث في أنه يؤسس منطلقات فكرية وتطبيقية لمحوري البناء الافتراضي والاستعارة الشكلية، فضلاً عن أنه يعد منهج علمي في توظيف الاستعارة الشكلية الافتراضية في الإعلان الإلكتروني.
ويهدف البحث الحالي إلى:
- الكشف عن آليات توظيف البناء الافتراضي للاستعارة الشكلية في الإعلان الإلكتروني.
Keywords
البناء الافتراضي ، الاستعارة الشكلية ، الإعلان الإلكتروني