Abstract
The current research dealt with: (aesthetic composition systems of writings and texts in contemporary Arab sculpture), a number of basic ideas that represent the theoretical material to explain the phenomenon of writing in art in general and in sculpture art in particular, and to reveal aesthetic composition systems and their various types by examining some visual texts of contemporary Arab artists. This research came in four chapters.
The first chapter is devoted to: the methodological framework of the research to explain the problem of the research, its importance, the aim of the research, then the limits of the objective, spatial and temporal research, which were determined by the carvings with calligraphic forms executed in the Arab region, then defining the terminology.
As for the second chapter: the theoretical framework of the research, it included three sections, the first of which was devoted and tagged: the aesthetic concept of writing, to study the concept of writing in all its theoretical aspects. As for the third topic, tagged: Types of aesthetic formations in the art of sculpture, four points were studied: 1.Circular and spherical aesthetic formation, 2.Horizontal and transverse aesthetic formation, 3.Longitudinal and vertical aesthetic formation, 4.Hierarchical and triangular aesthetic formation.
As for the third chapter: the procedural framework for the research, it included the research community and its sample consisting of three artworks by the artist Iyad Al-Husseini.
As for the fourth chapter: the results of the research, it was devoted to the results of the research that he reached. The chapter also included a number of recommendations and suggestions
The first chapter is devoted to: the methodological framework of the research to explain the problem of the research, its importance, the aim of the research, then the limits of the objective, spatial and temporal research, which were determined by the carvings with calligraphic forms executed in the Arab region, then defining the terminology.
As for the second chapter: the theoretical framework of the research, it included three sections, the first of which was devoted and tagged: the aesthetic concept of writing, to study the concept of writing in all its theoretical aspects. As for the third topic, tagged: Types of aesthetic formations in the art of sculpture, four points were studied: 1.Circular and spherical aesthetic formation, 2.Horizontal and transverse aesthetic formation, 3.Longitudinal and vertical aesthetic formation, 4.Hierarchical and triangular aesthetic formation.
As for the third chapter: the procedural framework for the research, it included the research community and its sample consisting of three artworks by the artist Iyad Al-Husseini.
As for the fourth chapter: the results of the research, it was devoted to the results of the research that he reached. The chapter also included a number of recommendations and suggestions
Keywords
philosophy of beauty art criticism plastic arts contemporary art sculpture
Abstract
تناول البحث الحالي:(أنظمة التكوين الجمالي للكتابات والنصوص في النحت العربي المعاصر)، عددا من الأفكار الأساسية التي تمثل المادة النظرية لتفسير ظاهرة الكتابة في الفن بشكل عام وفي فن النحت بشكل خاص، ولكشف أنظمة التكوين الجمالي وأنواعها المتعددة من خلال فحص بعض النصوص البصرية للفنانين العرب المعاصرين، فقد جاء هذا البحث في أربعة فصول.
خصص الفصل الأول: الإطار المنهجي للبحث لبيان مشكلة البحث، وأهميته، وهدف البحث، ثم حدود البحث الموضوعية والمكانية والزمانية، التي تحددت بالمنحوتات ذات الأشكال الحروفية المنفذة في المنطقة العربية، ثم تحديد المصطلحات.
أما الفصل الثاني: الإطار النظري للبحث فقد شمل ثلاثة مباحث خصص الأول منها والموسوم: المفهوم الجمالي للكتابة، لدراسة مفهوم الكتابة من كافة جوانبه النظرية، أما المبحث الثاني الموسوم: أنظمة التكوين الجمالي، فقد تم دراسة أربعة نقاط فيه وهي: أولاً: التكوين الجمالي للكتابة في المنحوتات، ثانياً: حركة عناصر شكل الكتابة في النحت، ثالثاً: التكوين الجمالي للفضاء الخارجي والداخلي، رابعاً: التكوين الجمالي للاختزال. أما المبحث الثالث الموسوم: أنواع التكوينات الجمالية في فن النحت، فقد تم دراسة أربعة نقاط وهي: 1.التكوين الجمالي الدائري والكروي، 2.التكوين الجمالي الأفقي والمستعرض، 3.التكوين الجمالي الطولي والعمودي، 4.التكوين الجمالي الهرمي والمثلث.
أما الفصل الثالث: الإطار الإجرائي للبحث فقد شمل على مجتمع البحث وعينته المتكونة من ثلاثة أعمال فنية للفنان إياد الحسيني، وتم اختيار هذه العينة بطريقة قصدية، لتمثل المجتمع الكلي، ولتحقق أهداف البحث وحدوده الموضوعية والمكانية، ثم تحليل العينة.
أما الفصل الرابع: نتائج البحث فقد خصص لنتائج البحث التي توصل إليها، كما تضمن الفصل عددا من التوصيات والمقترحات
خصص الفصل الأول: الإطار المنهجي للبحث لبيان مشكلة البحث، وأهميته، وهدف البحث، ثم حدود البحث الموضوعية والمكانية والزمانية، التي تحددت بالمنحوتات ذات الأشكال الحروفية المنفذة في المنطقة العربية، ثم تحديد المصطلحات.
أما الفصل الثاني: الإطار النظري للبحث فقد شمل ثلاثة مباحث خصص الأول منها والموسوم: المفهوم الجمالي للكتابة، لدراسة مفهوم الكتابة من كافة جوانبه النظرية، أما المبحث الثاني الموسوم: أنظمة التكوين الجمالي، فقد تم دراسة أربعة نقاط فيه وهي: أولاً: التكوين الجمالي للكتابة في المنحوتات، ثانياً: حركة عناصر شكل الكتابة في النحت، ثالثاً: التكوين الجمالي للفضاء الخارجي والداخلي، رابعاً: التكوين الجمالي للاختزال. أما المبحث الثالث الموسوم: أنواع التكوينات الجمالية في فن النحت، فقد تم دراسة أربعة نقاط وهي: 1.التكوين الجمالي الدائري والكروي، 2.التكوين الجمالي الأفقي والمستعرض، 3.التكوين الجمالي الطولي والعمودي، 4.التكوين الجمالي الهرمي والمثلث.
أما الفصل الثالث: الإطار الإجرائي للبحث فقد شمل على مجتمع البحث وعينته المتكونة من ثلاثة أعمال فنية للفنان إياد الحسيني، وتم اختيار هذه العينة بطريقة قصدية، لتمثل المجتمع الكلي، ولتحقق أهداف البحث وحدوده الموضوعية والمكانية، ثم تحليل العينة.
أما الفصل الرابع: نتائج البحث فقد خصص لنتائج البحث التي توصل إليها، كما تضمن الفصل عددا من التوصيات والمقترحات
Keywords
فلسفة الجمال، النقد الفني، الفنون التشكيلية، فن معاصر، نحت