Abstract
ABSTRACT:
Rhythm is directly related to the physical formations to create consistency and organization of the movement of the groups and their dances and the method of their distribution and to create a formal and aesthetic balance in the scenographic image. The aim of the research and its limits, which was represented in the theatrical performance marked (The Shot of Mercy), which was presented at the National Theater Hall within the activities of the Baghdad International Theater Festival 2022, and then included the definition of terms (rhythm, connection, physical formation). And the second: the rhythm of physical formations in the methods of acting performance, to end with the most important indicators that the research reached and the procedures in the third chapter that analyze the play (Mercy Shot), so that the research ends with the most important sources and references specified in the fourth chapter.
Keywords: rhythm- correlation- physical formations- actor.
Rhythm is directly related to the physical formations to create consistency and organization of the movement of the groups and their dances and the method of their distribution and to create a formal and aesthetic balance in the scenographic image. The aim of the research and its limits, which was represented in the theatrical performance marked (The Shot of Mercy), which was presented at the National Theater Hall within the activities of the Baghdad International Theater Festival 2022, and then included the definition of terms (rhythm, connection, physical formation). And the second: the rhythm of physical formations in the methods of acting performance, to end with the most important indicators that the research reached and the procedures in the third chapter that analyze the play (Mercy Shot), so that the research ends with the most important sources and references specified in the fourth chapter.
Keywords: rhythm- correlation- physical formations- actor.
Keywords
Keywords: rhythm- correlation- physical formations- actor.
Abstract
الملخص:
يرتبط الإيقاع بالتشكيلات الجسدية ارتباطا مباشراً؛ ليحدث تناسقاً وتنظيماً لحركة المجاميع ورقصاتهم وطريقة توزيعهم، وليخلق توازناً شكلياً وجمالياً في الصورة السينوغرافية، وعليه جاء البحث بأربعة فصول تضمن الفصل الأول الإطار المنهجي الذي تبلورت فيه مشكلة البحث التي تبحث عن (الإيقاع وارتباطه بالتشكيلات الجسدية في أداء الممثل) وأهميته وهدف البحث وحدوده التي تمثلت في العرض المسرحي الموسوم بـ(طلقة الرحمة) الذي قدم على قاعة المسرح الوطني ضمن فعاليات مهرجان بغداد الدولي للمسرح 2022، ومن ثم تضمن تعريف المصطلحات (الإيقاع، الارتباط، التشكيل الجسدي) اما الفصل الثاني فقد جاء بمبحثين الأول المعطيات الفكرية والفنية للإيقاع، والثاني: إيقاع التشكيلات الجسدية في أساليب الأداء التمثيلي، لينتهي بأهم المؤشرات التي توصل إليه البحث والإجراءات في الفصل الثالث التي تحلل مسرحية (طلقة الرحمة)، لينتهي البحث بأهم المصادر والمراجع المحددة في الفصل الرابع.
الكلمات المفتاحية: الإيقاع – الارتباط – التشكيلات الجسدية- الممثل.:
يرتبط الإيقاع بالتشكيلات الجسدية ارتباطا مباشراً؛ ليحدث تناسقاً وتنظيماً لحركة المجاميع ورقصاتهم وطريقة توزيعهم، وليخلق توازناً شكلياً وجمالياً في الصورة السينوغرافية، وعليه جاء البحث بأربعة فصول تضمن الفصل الأول الإطار المنهجي الذي تبلورت فيه مشكلة البحث التي تبحث عن (الإيقاع وارتباطه بالتشكيلات الجسدية في أداء الممثل) وأهميته وهدف البحث وحدوده التي تمثلت في العرض المسرحي الموسوم بـ(طلقة الرحمة) الذي قدم على قاعة المسرح الوطني ضمن فعاليات مهرجان بغداد الدولي للمسرح 2022، ومن ثم تضمن تعريف المصطلحات (الإيقاع، الارتباط، التشكيل الجسدي) اما الفصل الثاني فقد جاء بمبحثين الأول المعطيات الفكرية والفنية للإيقاع، والثاني: إيقاع التشكيلات الجسدية في أساليب الأداء التمثيلي، لينتهي بأهم المؤشرات التي توصل إليه البحث والإجراءات في الفصل الثالث التي تحلل مسرحية (طلقة الرحمة)، لينتهي البحث بأهم المصادر والمراجع المحددة في الفصل الرابع.
الكلمات المفتاحية: الإيقاع – الارتباط – التشكيلات الجسدية- الممثل.:
Keywords
- التشكيلات الجسدية – الارتبا، – الإيقاع