Abstract
The research sought to identify the ideal method for measuring the effectiveness of the media and its contents, and the relationship of the method of measurement to achieving sustainable development. Here, the research provides a vision regarding how the public obtains its information from various media outlets, and is this measured by the content and frequency of its coverage in the media or by audience evaluation? For that effectiveness, the matter is related to the researcher’s efforts on the best means of measurement, which should be accepted by the experts arbitrating the researcher’s questionnaire (whether the content analysis form or the questionnaire), and everything that the researcher arrives at will include the type of content or its evaluation, or the sources of information on the topic, as well as an evaluation of methods. Presenting the topic or how the audience uses the information it obtained regarding the research topic, The research emphasized the importance of measuring the effectiveness of the media and its contents in scientific research, the feasibility of doing so scientifically and methodologically, the importance of the results reached by media research, as well as the importance of statistical aspects, which include aspects of monitoring the frequency of presenting content, or the use of statistical programs ( SPSS), which is the best way to measure the effectiveness of different media; The extent of the audience’s interaction with its contents in commenting on the media content, or sharing the topics, and calculating statistically significant correlations on the nature of the effectiveness of the media among the public. Whenever the media addresses the subject of the research; The more effective and credible it is, the more positively the public will evaluate its effectiveness
Keywords
effectiveness of media
effectiveness of media content
measuring effectiveness
sustainable development.
Abstract
سعى البحث إلى التعرف على الطريقة المثالية لقياس فاعلية وسائل الاعلام ومضامينها، وعلاقة طريقة القياس بتحقيق التنمية المستدامة، وهنا يقدم البحث رؤية بشأن كيفية استقاء الجمهور لمعلوماته من وسائل الإعلام المختلفة، وهل يتم قياس ذلك من المضمون وتواتر تناوله في وسائل الاعلام أم من خلال تقييم الجمهور لتلك الفاعلية، والأمر يتعلق باجتهادات الباحث بأفضل السبل للقياس والتي ينبغي أن تكون مقبولة من قبل الخبراء المحكمين لاستمارة الباحث (سواء استمارة تحليل المضمون أم الاستبانة)، وكل ما يتوصل إليه الباحث سيشمل نوع المضمون أو تقييمه، أو مصادر المعلومات بشأن الموضوع، وكذلك تقييم أساليب عرض الموضوع أو كيفيه استخدام الجمهور للمعلومات التي حصل عليها بشأن موضوع البحث، وقد توصل البحث إلى التأكيد على أهمية قياس فاعلية وسائل الاعلام ومضامينها في البحوث العلمية، وجدوى ذلك علميا ومنهجيا، وأهمية النتائج التي تتوصل إليها البحوث الإعلامية، فضلا عن أهمية الجوانب الاحصائية، والتي تشمل الجوانب الخاصة برصد تكرارات طرح المضامين، أو استخدام البرامج الإحصائية (SPSS)، والتي تعد أفضل السبل لقياس فاعلية وسائل الإعلام المختلفة؛ ومدى تفاعل الجمهور مع مضامينها في التعليق على المحتوى الإعلامي، أو مشاركة الموضوعات، واحتساب العلاقات الارتباطية ذات دلالة الإحصائية على طبيعة فاعلية وسائل الإعلام لدى الجمهور فكلما تناولت وسائل الإعلام موضوع البحث؛ كلما كانت فاعلة وأكثر مصداقية، وكلما كان الجمهور أكثر إيجابية في تقييم فاعليتها.
Keywords
الكلمات المفتاحية: قياس الفاعلية، فاعلية وسائل الاعلام، فاعلية المحتوى الإعلامي، التنمية المستدامة.