Abstract
The research aims to identify: linguistic intelligence among middle school students. The researcher specified her research sample, and the number of members of this sample reached (221) students, at a rate of (1%) of the total sample, from the fifth middle school grade in the city of Baghdad - Rusafa Education (first and second). , and the third) for the academic year (2023-2024), and in order to achieve the research objectives, the researcher adopted the linguistic intelligence test tool translated into (Howard Gardner) by the researcher (Ghanem, 2011), After extracting the psychometric properties of the tool, the test was applied to the research sample, and appropriate statistical treatments were used for the research. The results showed the presence of high linguistic intelligence among the students in the research sample. In light of the results, the researcher recommended a number of recommendations, and also proposed a number of proposals.
Keywords
intelligence
language
linguistic intelligence
Abstract
يرمي البحث إلى تعرف: الذكاء اللغوي عند طلاب المرحلة الاعدادية، حددت الباحثة عينة بحثها، وبلغ عدد افراد هذه العينة (221) طالبًا، بنسبة (1%) من العينة الكلية، من الصف الخامس الإعدادي في مدينة بغداد- تربية الرصافة (الأولى, والثانية, والثالثة) للعام الدراسي (2023- 2024)، ومن اجل تحقيق مرامي البحث تبنت الباحثة أداة اختبار الذكاء اللغوي مترجم إلى (هوارد جاردنر) للباحثة (غانم، 2011)، وبعد استخراج الخصائص السيكومترية للاداة، طبق الاختبار على عينة البحث، واستعملت المعالجات الاحصائية الملائمة للبحث، وأظهرت النتائج وجود ذكاء لغوي عال عند الطلاب عينة البحث ، وفي ضوء النتائج أوصت الباحثة عددٍ من التوصيات، كما وأقترحت عددًا من المقترحات.
Keywords
الذكاء ، اللغة ، الذكاء اللغوي