Abstract
The test is presented to panel pf experts to make sure of its validity. The reliability of the test is 0.87 calculated by using Kudor-Richardson Equation. Necessary analytical, descriptive and statistical treatments are used. Mono-variance and Scheffe’s Test are also used for the purpose of comparison and to examine the influence of methods on the related variables as represented by achievement and critical thinking. The following results are arrived at:
1. There are statistically significant differences between the first experimental group which is taught by the cooperative learning method and the control group which is taught by the traditional method in their achievement in general geography and infavour of cooperative learning .
2. There are statistically significant differences between the first experimental group which is taught according to the cooperative learning method and the control group which is taught in the traditional method in the ability to think critically and in favour of cooperative learning .
In the light of previous results, the researcher recommends that special attention should be given to individual and cooperative learning methods in teaching geography in teacher’s College of Education.
The researcher also recommends that further studies can be carried out to open new future horizons for further researchers related to the present work.
1. There are statistically significant differences between the first experimental group which is taught by the cooperative learning method and the control group which is taught by the traditional method in their achievement in general geography and infavour of cooperative learning .
2. There are statistically significant differences between the first experimental group which is taught according to the cooperative learning method and the control group which is taught in the traditional method in the ability to think critically and in favour of cooperative learning .
In the light of previous results, the researcher recommends that special attention should be given to individual and cooperative learning methods in teaching geography in teacher’s College of Education.
The researcher also recommends that further studies can be carried out to open new future horizons for further researchers related to the present work.
Abstract
اعد الباحثان اختبارا تحصيليا من نوع الاختيار من متعدد تكون من (50) فقرة ، تم التأكد من دلالات صدقه من خلال عرضه على لجنة من المحكمين وحسب ثباته باستخدام معادلة كيودور ريتشاردسون اذ بلغ (0.87) .
وقد اجريت المعالجات الاحصائية الوصفية والتحليلية اللازمة ، واستخدم تحليل التباين الأحادي واختبار شيفيه للمقارنات لفحص أثر الطرائق في المتغيرات التابعة التي تمثلت في التحصيل والتفكير الناقد ، فكان من أهم هذه النتائج :
1. وجود فرق ذي دلالة احصائية بين المجموعة التجريبية الأولى التي درست بطريقة التعلم التعاوني والمجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية في تحصيلهم بمادة الجغرافية العامة ولصالح التعلم التعاوني .
2. وجود رق ذي دلالة احصائية بين المجموعة التجريبية الأولى التي درست بطريقة التعلم التعاوني والمجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية في القدرة على التفكير الناقد ولصالح التعلم التعاوني .
وقد اجريت المعالجات الاحصائية الوصفية والتحليلية اللازمة ، واستخدم تحليل التباين الأحادي واختبار شيفيه للمقارنات لفحص أثر الطرائق في المتغيرات التابعة التي تمثلت في التحصيل والتفكير الناقد ، فكان من أهم هذه النتائج :
1. وجود فرق ذي دلالة احصائية بين المجموعة التجريبية الأولى التي درست بطريقة التعلم التعاوني والمجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية في تحصيلهم بمادة الجغرافية العامة ولصالح التعلم التعاوني .
2. وجود رق ذي دلالة احصائية بين المجموعة التجريبية الأولى التي درست بطريقة التعلم التعاوني والمجموعة الضابطة التي درست بالطريقة التقليدية في القدرة على التفكير الناقد ولصالح التعلم التعاوني .