Abstract
and expresses their culture, and preserving heritage and establishing lines of communication with its manifestations and forms embodied in traditions, customs, industries, fashion, music, etc., and celebrating them on national occasions demonstrates the extent of pride and honor in heritage. There are rich forms and manifestations in the Arab heritage that can be inspired and employed in the fields of arts and literature, including the art of storytelling, which includes two elements on which theatrical drama is based in its existence, namely (the performer and the recipient). Many Arab playwrights have endeavored to look at the art of storytelling through (style) by reformulating it stylistically and including new topics
The research consists of four chapters. The first chapter includes: The research problem that crystallized in identifying the art of storytelling after it as a traditional dramatic form, and revealing the stylistic changes that playwrights made to it, with the aim of arriving at a new formulation of an authentic Arab theatrical form. The current research aims to
1. Identify the dramatic forms in the Arab heritage, and determine the characteristics of the art of storytelling
2. Reveal the changes that playwrights made to the art of storytelling
The research consists of four chapters. The first chapter includes: The research problem that crystallized in identifying the art of storytelling after it as a traditional dramatic form, and revealing the stylistic changes that playwrights made to it, with the aim of arriving at a new formulation of an authentic Arab theatrical form. The current research aims to
1. Identify the dramatic forms in the Arab heritage, and determine the characteristics of the art of storytelling
2. Reveal the changes that playwrights made to the art of storytelling
Keywords
Arab heritage - dramatic aspects - storyteller
Abstract
يشكل التراث هوية الشعب ويفصح عن ثقافته، وأن الحفاظ على التراث وإنشاء خطوط التواصل مع مظاهره وأشكاله المتجسدة بالتقاليد والعادات والصناعات والأزياء والموسيقى.. وغيرها، والاحتفاء بها في المناسبات الوطنية يوضح مدى الاعتزاز والفخر بالتراث. توجد في التراث العربي أشكال ومظاهر غنية ممكنة الاستلهام والتوظيف في مجالات الفنون والآداب، منها فن الحكواتي الذي يتضمن أم عنصرين ترتكز عليهما الدراما المسرحية في وجودها هما (المؤدي والمتلقي) وقد اجتهد العديد من المسرحيين العرب في النظر إلى فن الحكواتي عبر مفهوم (الأسلبة) بإعادة صياغته أسلوبيا وتضمينه موضوعات جديدة.
تكون البحث من اربعة فصول، تضمن الفصل الأول: مشكلة البحث التي تبلورت في التعرف على فن الحكواتي بعده شكلا دراميا تراثيا، والكشف التغييرات الاسلوبية التي اجراها المسرحيون عليه، بقصد التوصل إلى صياغة جديدة لشكل مسرحي عربي أصيل. يهدف البحث الحالي إلى:
1. تعرف الأشكال الدرامية في التراث العربي ، وتحديد خصائص فن الحكواتي.
2. الكشف التغييرات الأسلوبية التي أجراها المسرحيون على فن الحكواتي.
تناول الفصل الثاني - المبحث الأول: مفهوم التراث وأنواعه، المبحث الثاني: توظيف التراث في الدراما، المبحث الثالث: خصائص فن الحكواتي، وانتهى الفصل بمؤشرات الإطار النظري
تكون البحث من اربعة فصول، تضمن الفصل الأول: مشكلة البحث التي تبلورت في التعرف على فن الحكواتي بعده شكلا دراميا تراثيا، والكشف التغييرات الاسلوبية التي اجراها المسرحيون عليه، بقصد التوصل إلى صياغة جديدة لشكل مسرحي عربي أصيل. يهدف البحث الحالي إلى:
1. تعرف الأشكال الدرامية في التراث العربي ، وتحديد خصائص فن الحكواتي.
2. الكشف التغييرات الأسلوبية التي أجراها المسرحيون على فن الحكواتي.
تناول الفصل الثاني - المبحث الأول: مفهوم التراث وأنواعه، المبحث الثاني: توظيف التراث في الدراما، المبحث الثالث: خصائص فن الحكواتي، وانتهى الفصل بمؤشرات الإطار النظري
Keywords
التراث العربي - المظاهر الدرامية - الحكواتي .