Abstract
The objective of the current research is to identify:
1 - The enthusiasm of the among primary school teachers
To achieve the objectives of the current research, the researcher adopted the scale of Bunia and Boal (Punia and Bala 2021) for the enthusiasm of the teacher, which consists of five areas (fun and interest, interaction with students, passion for learning, professional development, and enrichment of the study material with knowledge), The current research sample consisted of (400) teachers and a teacher from primary schools in Wasit Governorate. The researcher extracted the psychometric properties from the truthfulness and stability of the two scales, and the stability coefficient was reached by the method of re-testing the two research scales (teacher enthusiasm).
1 - The enthusiasm of the among primary school teachers
To achieve the objectives of the current research, the researcher adopted the scale of Bunia and Boal (Punia and Bala 2021) for the enthusiasm of the teacher, which consists of five areas (fun and interest, interaction with students, passion for learning, professional development, and enrichment of the study material with knowledge), The current research sample consisted of (400) teachers and a teacher from primary schools in Wasit Governorate. The researcher extracted the psychometric properties from the truthfulness and stability of the two scales, and the stability coefficient was reached by the method of re-testing the two research scales (teacher enthusiasm).
Keywords
Keywords: Teacher Enthusiasm
primary School
Abstract
يهدف البحث الحالي التعرف على:
1 – حماسة المعلم لدى معلمي المدرسة الابتدائية
ولتحقيق أهداف البحث الحالي تبنى الباحث مقياس بونيا وبولا (Punia and Bala 2021)لحماسة المعلم المكون من خمس مجالات (المتعة والاهتمام، والتفاعل مع الطلبة، والشغف بالتعلم، والتطور المهني، واثراء المادة الدراسية بالمعرفة). ويتكون المقياس من (28) فقرة، وتألفت عينة البحث الحالي من (400) معلم ومعلمة من المدارس الابتدائية في محافظة واسط. واستخرج الباحث الخصائص السايكومترية من صدق وثبات المقياس، وقد بلغ معامل الثبات بطريقة إعادة الاختبار لمقياس البحث (حماسة المعلم) (0.837) بينما معامل الثبات المستخرج بطريقة ألفا كرونباخ لمقياس البحث (0.861)، وباستعمال الوسائل الإحصائية المناسبة أظهرت نتائج التحليل الاحصائي ما يأتي:
2– يتمتع عينة البحث الحالي معلمي المدرسة الابتدائية بالحماسة.
1 – حماسة المعلم لدى معلمي المدرسة الابتدائية
ولتحقيق أهداف البحث الحالي تبنى الباحث مقياس بونيا وبولا (Punia and Bala 2021)لحماسة المعلم المكون من خمس مجالات (المتعة والاهتمام، والتفاعل مع الطلبة، والشغف بالتعلم، والتطور المهني، واثراء المادة الدراسية بالمعرفة). ويتكون المقياس من (28) فقرة، وتألفت عينة البحث الحالي من (400) معلم ومعلمة من المدارس الابتدائية في محافظة واسط. واستخرج الباحث الخصائص السايكومترية من صدق وثبات المقياس، وقد بلغ معامل الثبات بطريقة إعادة الاختبار لمقياس البحث (حماسة المعلم) (0.837) بينما معامل الثبات المستخرج بطريقة ألفا كرونباخ لمقياس البحث (0.861)، وباستعمال الوسائل الإحصائية المناسبة أظهرت نتائج التحليل الاحصائي ما يأتي:
2– يتمتع عينة البحث الحالي معلمي المدرسة الابتدائية بالحماسة.
Keywords
الكلمات المفتاحية : حماسة المعلمين ، المدرسة الابتدائية