Abstract
The research dealt with the topic ( controversy of meaning and deviation of centers in contemporary Iraqi painting ) , which was concerned with the issue of meaning and its presence in modern artistic work in particular, represented by the phenomenon of deviation from centers, and included four chapters: the first of them concerned the methodological framework of research, and contained the research problem in which it was highlighted Light on (meaning in contemporary Iraqi painting), and the research problem was identified by answering the following question: (Is there a clear controversy in the meaning through the deviations of the Iraqi painting from its centrality ؟(
As for the second chapter, it included the theoretical framework, which contained three sections, the first included the concept of controversy in philosophical thought, while the second topic included the meaning between presence and centrality, while the third topic was concerned with the argument of meaning in contemporary Iraqi painting, while the third chapter was concerned with research procedures, The fourth chapter contains the results and conclusions, including:
1- The meaning in the concept of heterogeneity as an applied procedure in the structure of contemporary Iraqi formation is notcomplete unless it enters the composite sign system in the semiotic concept in a phenomenological manner as a mechanism that transcends the sensory perception to the transformed aesthetic perception in the construction of the image as a creative process resulting from the intentional awareness of the contemporary Iraqi painter, and this applies to All models .
2- Through the analysis of the sample (2, 3), it became clear that the art of contemporary Iraqi formation was influenced by the arts of modernity and post-modernity, not by the technical concept, but by the concept of a cognitive building based on a transformative basis for structural systems, and a conceptual intellectual to reveal the absent dispersed meaning
As for the second chapter, it included the theoretical framework, which contained three sections, the first included the concept of controversy in philosophical thought, while the second topic included the meaning between presence and centrality, while the third topic was concerned with the argument of meaning in contemporary Iraqi painting, while the third chapter was concerned with research procedures, The fourth chapter contains the results and conclusions, including:
1- The meaning in the concept of heterogeneity as an applied procedure in the structure of contemporary Iraqi formation is notcomplete unless it enters the composite sign system in the semiotic concept in a phenomenological manner as a mechanism that transcends the sensory perception to the transformed aesthetic perception in the construction of the image as a creative process resulting from the intentional awareness of the contemporary Iraqi painter, and this applies to All models .
2- Through the analysis of the sample (2, 3), it became clear that the art of contemporary Iraqi formation was influenced by the arts of modernity and post-modernity, not by the technical concept, but by the concept of a cognitive building based on a transformative basis for structural systems, and a conceptual intellectual to reveal the absent dispersed meaning
Keywords
(argument
center
deviation)
meaning
Abstract
تناول البحث الذي عني بقضية المعنى وحضوره في العمل الفني الحديث بشكل خاص ، متمثلا ظاهرة الانحراف عن المراكز، وتضمن أربعة فصول : عنى الأول منها بالإطار المنهجي للبحث ، وأحتوى على مشكلة البحث التي تم فيها تسليط الضوء على (المعنى في الرسم العراقي المعاصر )، وتحددت مشكلة البحث من خلال الإجابة على التساؤل الآتي :
(هل هنالك جدل واضح في المعنى من خلال انحرافات الرسم العراقي عن مركزيتها ؟ )أما الفصل الثاني فقد تضمن الإطار النظري الذي احتوى على ثلاث مباحث شمل الأول مفهوم الجدل في الفكر الفلسفي ، أما المبحث الثاني فقد شمل المعنى بين الحضور والمركزية ، في حين عني المبحث الثالث بجدل المعنى في الرسم العراقي المعاصر ، اما الفصل الثالث فقد عني بإجراءات البحث ، والفصل الرابع فقد احتوى على النتائج والاستنتاجات ، ومنها :
1- لا يكتمل المعنى في مفهوم التغاير كإجراء تطبيقي في بنية التشكيل العراقي المعاصر إلابدخوله نظام مركب العلامة في المفهوم
السيميوطيقي على نحو فينومينولوجي كآلية تتجاوز المدرك الحسي الى المدرك الجمالي المتحول في بنائية الصورة كعملية إبداعية ناتجة من وعي قصدي للرسام العراقي المعاصر ، وهذا ينطبق على جميع النماذج .
من خلال تحليل العينة ) 2 ، 3( ، أتضح أن فن التشكيل العراقي المعاصر تأثر بفنون الحداثة وما بعد الحداثة ، ليس بالمفهوم التقني
، وإنما بمفهوم بناء معرفي مبني على أساس متحول للأنظمة البنائية ، وفكري مفاهيمي للكشف عن المعنى الغائب المشتت .
(هل هنالك جدل واضح في المعنى من خلال انحرافات الرسم العراقي عن مركزيتها ؟ )أما الفصل الثاني فقد تضمن الإطار النظري الذي احتوى على ثلاث مباحث شمل الأول مفهوم الجدل في الفكر الفلسفي ، أما المبحث الثاني فقد شمل المعنى بين الحضور والمركزية ، في حين عني المبحث الثالث بجدل المعنى في الرسم العراقي المعاصر ، اما الفصل الثالث فقد عني بإجراءات البحث ، والفصل الرابع فقد احتوى على النتائج والاستنتاجات ، ومنها :
1- لا يكتمل المعنى في مفهوم التغاير كإجراء تطبيقي في بنية التشكيل العراقي المعاصر إلابدخوله نظام مركب العلامة في المفهوم
السيميوطيقي على نحو فينومينولوجي كآلية تتجاوز المدرك الحسي الى المدرك الجمالي المتحول في بنائية الصورة كعملية إبداعية ناتجة من وعي قصدي للرسام العراقي المعاصر ، وهذا ينطبق على جميع النماذج .
من خلال تحليل العينة ) 2 ، 3( ، أتضح أن فن التشكيل العراقي المعاصر تأثر بفنون الحداثة وما بعد الحداثة ، ليس بالمفهوم التقني
، وإنما بمفهوم بناء معرفي مبني على أساس متحول للأنظمة البنائية ، وفكري مفاهيمي للكشف عن المعنى الغائب المشتت .