Abstract
This research aims to know how close the critic Qudamah bin Jaafar is from the science of prosody and how did he employ it in his critical approach to fill a gap that the critical documenter still needs. In order to achieve this, we addressed our topic according to two axes:
The first: single means in which we discussed the elements of poetry (pronunciation, meaning, rhyme, and rhyme).
Second: Multi Means
Qudamah bin Jaafar found that the four single means of poetry could outline the internal structure of the poetic text. Thay are like coalitions, Each one of them represents a complete structural unit whose basis is to create complete internal harmony between the elements that make up the poetic text, In his substance means, he covers an important area in his critical thought that contributes to the expansion of this ancient Arabic Critical documenter
The first: single means in which we discussed the elements of poetry (pronunciation, meaning, rhyme, and rhyme).
Second: Multi Means
Qudamah bin Jaafar found that the four single means of poetry could outline the internal structure of the poetic text. Thay are like coalitions, Each one of them represents a complete structural unit whose basis is to create complete internal harmony between the elements that make up the poetic text, In his substance means, he covers an important area in his critical thought that contributes to the expansion of this ancient Arabic Critical documenter
Keywords
media
performances.
Qadama
Abstract
يهدف هذا البحث إلى معرفة مدى قرب الناقد قدامة بن جعفر من علم العروض ، وكيف وظَّفه في منهجه النقدي لنسدَّ فراغًا تبقى المدونة النقدية بحاجة إليه.
وفي سبيل تحقيق ذلك تناولنا موضوعنا على وفق محورين:
الأوَّل الوسائط المفردة التي تناولنا فيها عناصر الشعر (اللفظ - المعنى- الوزن- القافية)
الثاني: الوسائط المركبة
إذ وجد قدامة بن جعفر أنَّ وسائط الشعر الأربعة المفردة يمكن أن ترسم معالم البنية الداخلية للنصِّ الشعري، وهي بمثابة ائتلافات، يمثِّل كلُّ واحدٍ منها وحدة بنائية كاملة أساسها خلق الانسجام الداخلي التامُّ بين العناصر المكونة للنصِّ الشعري. وهو في مادته العروضية يغطي مساحة مهمة في فكره النقدي تسهم في إتِّساع المدونة النقدية العربية القديمة.
وفي سبيل تحقيق ذلك تناولنا موضوعنا على وفق محورين:
الأوَّل الوسائط المفردة التي تناولنا فيها عناصر الشعر (اللفظ - المعنى- الوزن- القافية)
الثاني: الوسائط المركبة
إذ وجد قدامة بن جعفر أنَّ وسائط الشعر الأربعة المفردة يمكن أن ترسم معالم البنية الداخلية للنصِّ الشعري، وهي بمثابة ائتلافات، يمثِّل كلُّ واحدٍ منها وحدة بنائية كاملة أساسها خلق الانسجام الداخلي التامُّ بين العناصر المكونة للنصِّ الشعري. وهو في مادته العروضية يغطي مساحة مهمة في فكره النقدي تسهم في إتِّساع المدونة النقدية العربية القديمة.
Keywords
: قدامة، وسائط، عروض.