Abstract
The secondary stage is an important stage in the structure of the educational system, any educational reform must begin by trying to monitor the reality with its achievements and aspects of its shortcomings to keep pace with the development in education to reach a high level of educational attainment for students. Hence the importance of this study to highlight the most important determinants of the student's education represented by the family and the school and its evaluation for the development of programs and plans that will improve their level of study based on the results of the current study, Accordingly, the research showed a decrease in the enrolment rate at secondary level by about 22.4% of the population in the age group (12-18 years), and urban areas accounted for a high percentage of them by a difference of (37)% from the countryside, and males formed the highest percentage compared to females as a result of the influence of several social, economic and cultural factors and lack of planning, as the study showed that the school environment and family inappropriate for the student constitute a negative factor in the face of strengthening his level and educational achievement and thus raising dropout rates. This calls for work on the development of educational and awareness strategies and programs aimed at mitigating the impact of prevailing social values and customs and benefiting from modern educational experiences and harnessing them to develop educational realities.
Keywords
2022. 1
Family Environment
Geographical Analysis
impact
Muthanna Governorate
School environment
secondary education
students
Abstract
تشكل المرحلة الثانوية مرحلة مهمة فـي بنيـة النظام التعلـيمي، وأن أي إصلاح تربوي لابد أن يبدأ بمحاولة رصد الواقع بإنجازاته ونواحي قصوره ليواكب التطور في التربية للوصول إلى مستوى عال من التحصيل العلمي للطلبة. ومن هنا جاءت اهمية هذه الدراسة لتسليط الضوء على اهم محددات تعليم الطلبة المتمثلة بالأسرة والمدرسة وتقويمها لوضع البرامج والخطط شانها تحسين مستواهم الدراسي استناداً الى نتائج الدراسة الحالية ، وعليه اظهرت الدراسة انخفاض نسبة الالتحاق بالمرحلة الثانوية بنحو(22,4)% من السكان في الفئة العمرية (12- 18) سنة ، وقد استأثرت المناطق الحضرية نسبة مرتفعة منها بفارق بلغ (37)% عن الريف ، كما شكل الذكور النسبة الاعلى مقارنة بالإناث نتيجة لتأثير عدة عوامل اجتماعية واقتصادية وثقافية وغياب التخطيط ، كما بينت الدراسة ان البيئة المدرسية والاسرية غير المناسبة للطالب تشكل عامل سلبي امام تعزيز مستواه وتحصيله الدراسي ومن ثم رفع معدلات التسرب مما يستدعي العمل على وضع استراتيجيات وبرامج توعوية وتعليمية تهدف الى تخفيف تأثير القيم والعادات الاجتماعية السائدة والافادة من الخبرات التربوية الحديثة وتسخيرها لتطوير الواقع التربوي .
Keywords
تحليل جغرافي، تأثير، البيئة المدرسية، البيئة الاسرية، الطلبة، التعليم الثانوي، محافظة المثنى لعام 2022