Abstract
Abstract:
The Islamic sharia concerned itself with women in general and the wife in particular, because the wife was the other face of the family, In view of the privacy of the inheritance of the wife from the estate in the Islamic Sharia and the law, the Islamic Sharia goes to give the wife her sometimes full assessed share, whether by transfer or by real estate, Because most of the sources of the legal base in personal status come from the Islamic Sharia, which is condemned by most of the Iraqi people, As a result of this reflection, different provisions have emerged for the wife, contrary to the Islamic Sharia's recognition of her right to inheritance.
The Islamic sharia concerned itself with women in general and the wife in particular, because the wife was the other face of the family, In view of the privacy of the inheritance of the wife from the estate in the Islamic Sharia and the law, the Islamic Sharia goes to give the wife her sometimes full assessed share, whether by transfer or by real estate, Because most of the sources of the legal base in personal status come from the Islamic Sharia, which is condemned by most of the Iraqi people, As a result of this reflection, different provisions have emerged for the wife, contrary to the Islamic Sharia's recognition of her right to inheritance.
Keywords
general legislation law
Islamic schools of thought.
Keywords: Islamic law
Abstract
اهتمت الشريعة الإسلامية بالمرأة بنحو عام والزوجة بنحو خاص، بحكم أن الزوجة تمثل الوجه الآخر للأسرة، وعدت الأحكام التي تمس الأسرة من النظام العام، ولاسيما أحكام الميراث؛ ونظراً لوجود خصوصية في ميراث الزوجة من العقار في الشريعة الإسلامية والقانون تذهب الشريعة الإسلامية لإعطاء الزوجة حصتها المقررة في بعض الاحيان كاملة من دون نقصان سواء بالمنقولات أو بالعقارات، وتارة أخرى تنقص حقها من العقارات، ولاسيما إذا كانت منفردة في الميراث، ونظراً للاختلاف الفقهي في الشريعة الإسلامية انعكس هذا الاختلاف على التشريع القانوني العراقي؛ بحكم أن اغلب مصادر القاعدة القانونية في الاحوال الشخصية مصدرها الشريعة الاسلامية التي يدين بها أغلب الشعب العراقي، ونتيجة لهذا الانعكاس ظهرت أحكام مختلفة تخص الزوجة، على خلاف ما أقرته الشريعة الاسلامية في حقها من الارث، وبدا المشرع العراقي متخبطاً في أحكام ارثها من العقار، فتارةً يمنحها حقها من دون نقيصة، وتارة أخرى يقتطع جزءاً من حصتها، ولعل البحث في هذا الموضوع يمكننا الاطلاع على مكامن الضعف والقوة في التشريع القانوني لتفادي الخلط والاختلاف.
Keywords
الكلمات المفتاحية : الشريعة الإسلامية ، قانون التشريع العام ، المذاهب الإسلامية