Abstract
Abstract:
The current research seeks to identify the effect of using the strategy of asking higher-level questions on the development of academic achievement in biology among fifth science students. For this, the researcher followed the experimental approach by designing a control group with two applications, pre and post, and the researcher was keen to conduct a group From the equivalencies between both groups before conducting the experiment, as well as preparing an achievement test in biology consisting of (30) objective items that measure the three upper levels of Bloom›s pyramid. After applying the experiment, the study reached the following results:
1. There are statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-application of the achievement test in biology, in favor of the experimental group.
2. There is a clear effect of the strategy of asking higher-level questions on the achievement of fifth grade fifth science students in biology.
The current research seeks to identify the effect of using the strategy of asking higher-level questions on the development of academic achievement in biology among fifth science students. For this, the researcher followed the experimental approach by designing a control group with two applications, pre and post, and the researcher was keen to conduct a group From the equivalencies between both groups before conducting the experiment, as well as preparing an achievement test in biology consisting of (30) objective items that measure the three upper levels of Bloom›s pyramid. After applying the experiment, the study reached the following results:
1. There are statistically significant differences between the experimental and control groups in the post-application of the achievement test in biology, in favor of the experimental group.
2. There is a clear effect of the strategy of asking higher-level questions on the achievement of fifth grade fifth science students in biology.
Keywords
higher levels
Keywords: statistical significance
valences.
Abstract
المستخلص:
يسعى البحث الحالي الى التعرف على أثر استخدام استراتيجية طرح الاسئلة ذات المستويات العليا في تنمية التحصيل الدراسي في مادة الاحياء لدى طلاب الخامس العلمي، ومن أجل ذلك فقد اتبع الباحث المنهج التجريبي من خلال تصميم المجموعة الضابطة ذات التطبيقين القبلي والبعدي، وقد حرص الباحث على إجراء مجموعة من التكافؤات بين كلا المجموعتين قبل إجراء التجربة فضلاً عن إعداد إختبار تحصيلي في مادة الاحياء مكون من (30) فقرة موضوعية تقيس المستويات الثلاثة العليا من هرم بلوم ,وبعد تطبيق التجربة توصلت الدراسة الى النتائج التالية :
1. هنالك فروق ذات دلالة احصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبارالتحصيلي في مادة الاحياء ولصالح المجموعة التجريبية
2. هنالك اثر واضح لاستراتيجية طرح الاسئلة ذات المستويات العليا في تحصيل طلبة الصف الخامس الاعدادي في مادة الاحياء .
يسعى البحث الحالي الى التعرف على أثر استخدام استراتيجية طرح الاسئلة ذات المستويات العليا في تنمية التحصيل الدراسي في مادة الاحياء لدى طلاب الخامس العلمي، ومن أجل ذلك فقد اتبع الباحث المنهج التجريبي من خلال تصميم المجموعة الضابطة ذات التطبيقين القبلي والبعدي، وقد حرص الباحث على إجراء مجموعة من التكافؤات بين كلا المجموعتين قبل إجراء التجربة فضلاً عن إعداد إختبار تحصيلي في مادة الاحياء مكون من (30) فقرة موضوعية تقيس المستويات الثلاثة العليا من هرم بلوم ,وبعد تطبيق التجربة توصلت الدراسة الى النتائج التالية :
1. هنالك فروق ذات دلالة احصائية بين المجموعتين التجريبية والضابطة في التطبيق البعدي للاختبارالتحصيلي في مادة الاحياء ولصالح المجموعة التجريبية
2. هنالك اثر واضح لاستراتيجية طرح الاسئلة ذات المستويات العليا في تحصيل طلبة الصف الخامس الاعدادي في مادة الاحياء .
Keywords
الكلمات المفتاحية: دلالة احصائية، المستويات العليا، التكافؤات.