Abstract
Abstract:-
Although the notion of “self” found a special place in the modern philosophy and ever since it has played a pivotal role in the western philosophy, pre-modern philosophers were not completely unfamiliar with the notion. We can find between the works of pre-modern philosophers, implicit information and discussions which lead us to an interpretation of the notion. In this paper I have deeply scanned all the corners of Mulla Sadra’s philosophy to put forth an interpretation of “self” referring to his innovative ideas about the existential structure of man and its relation to pure and absolute being. I believe that in Mulla Sadra’s philosophy corresponding to multilayer structure of being we can infer a multilayer structure of self. In this multilayer structure every layer originates in the lower one so that the deepest layer is the origin of the selfhood of self and foundation for other layers. These layers from the outermost to the innermost are the layer of personal characteristics, the layer of substance, the layer of proper existence and finally the layer of pure and absolute being. The first two layers constitute the essential layer of self and the last two layers together constitute the existential layer of self. Accordingly, the true self of man is realized when it is annihilated in the pure and absolute being as the ultimate origin of reality which is nothing but God in his ontology. This Sadraean idea about self and its relation to God like many other of his philosophical ideas is deeply rooted in Islamic teachings.
Although the notion of “self” found a special place in the modern philosophy and ever since it has played a pivotal role in the western philosophy, pre-modern philosophers were not completely unfamiliar with the notion. We can find between the works of pre-modern philosophers, implicit information and discussions which lead us to an interpretation of the notion. In this paper I have deeply scanned all the corners of Mulla Sadra’s philosophy to put forth an interpretation of “self” referring to his innovative ideas about the existential structure of man and its relation to pure and absolute being. I believe that in Mulla Sadra’s philosophy corresponding to multilayer structure of being we can infer a multilayer structure of self. In this multilayer structure every layer originates in the lower one so that the deepest layer is the origin of the selfhood of self and foundation for other layers. These layers from the outermost to the innermost are the layer of personal characteristics, the layer of substance, the layer of proper existence and finally the layer of pure and absolute being. The first two layers constitute the essential layer of self and the last two layers together constitute the existential layer of self. Accordingly, the true self of man is realized when it is annihilated in the pure and absolute being as the ultimate origin of reality which is nothing but God in his ontology. This Sadraean idea about self and its relation to God like many other of his philosophical ideas is deeply rooted in Islamic teachings.
Keywords
Existential Structure of Man
Mulla Sadra
Multilayer Structure of Being
self
Transcendence of Self.
Abstract
الملخص:-
رغم أن مفهوم \"الذات\" وجدت مكانًا خاصًا في الفلسفة الحديثة، ومنذ ذلك لعب دورًا محوريًا في الفلسفة الغربية، لم يكن فلاسفة ما قبل الحداثة غير مألوفين تمامًا لهذه الفكرة و يمكننا أن نجد بين آثار فلاسفة ما قبل الحداثة، معلومات ضمنية ومناقشات تقودنا إلى تفسير هذه الفكرة. في هذه الورقة، قمت بمسح عميق لجميع أركان فلسفة الملا صدرا لتقديم تفسير للذات بالرجوع إلى أفكاره المبتكرة حول التركيب الوجودي للإنسان وعلاقته بالوجود البسيط المطلق. في فلسفة الملا صدرا وفقا للبنية متعددة الطبقات للوجود يمكننا استنتاج بنية متعددة الطبقات للذات. في هذه البنية متعدد الطبقات، تنشأ كل طبقة من الطبقة السفلية بحيث تكون الطبقة الأعمق هي أصل ذاتية الذات والأساس للطبقات الأخرى. هذه الطبقات من الخارج إلى الأعمق هي طبقة الخصائص الشخصية، طبقة الجوهر، طبقة الوجود الخاص وأخيرًا طبقة الوجود الواحد البسيط المطلق. تشكل الطبقتان الأوليان الطبقة الماهوية و الطبقتان الأخيرتان معًا الطبقة الوجودية للذات. بناءً على ذلك، تتحقق الذات الحقيقية للإنسان عندما يفني في الوجود البسيط المطلق الذي هو الأصل النهائي للواقع و هو الله في فلسفة ملاصدرا. هذه الفكرة الصدرائية عن الذات وعلاقتها بالله مثل العديد من أفكاره الفلسفية متجذرة بعمق في التعاليم الإسلامية.
رغم أن مفهوم \"الذات\" وجدت مكانًا خاصًا في الفلسفة الحديثة، ومنذ ذلك لعب دورًا محوريًا في الفلسفة الغربية، لم يكن فلاسفة ما قبل الحداثة غير مألوفين تمامًا لهذه الفكرة و يمكننا أن نجد بين آثار فلاسفة ما قبل الحداثة، معلومات ضمنية ومناقشات تقودنا إلى تفسير هذه الفكرة. في هذه الورقة، قمت بمسح عميق لجميع أركان فلسفة الملا صدرا لتقديم تفسير للذات بالرجوع إلى أفكاره المبتكرة حول التركيب الوجودي للإنسان وعلاقته بالوجود البسيط المطلق. في فلسفة الملا صدرا وفقا للبنية متعددة الطبقات للوجود يمكننا استنتاج بنية متعددة الطبقات للذات. في هذه البنية متعدد الطبقات، تنشأ كل طبقة من الطبقة السفلية بحيث تكون الطبقة الأعمق هي أصل ذاتية الذات والأساس للطبقات الأخرى. هذه الطبقات من الخارج إلى الأعمق هي طبقة الخصائص الشخصية، طبقة الجوهر، طبقة الوجود الخاص وأخيرًا طبقة الوجود الواحد البسيط المطلق. تشكل الطبقتان الأوليان الطبقة الماهوية و الطبقتان الأخيرتان معًا الطبقة الوجودية للذات. بناءً على ذلك، تتحقق الذات الحقيقية للإنسان عندما يفني في الوجود البسيط المطلق الذي هو الأصل النهائي للواقع و هو الله في فلسفة ملاصدرا. هذه الفكرة الصدرائية عن الذات وعلاقتها بالله مثل العديد من أفكاره الفلسفية متجذرة بعمق في التعاليم الإسلامية.
Keywords
الملا صدرا، ذات (النفس)، بنية متعدد الطبقات للوجود، بنية الوجودي للانسان، استعلاء الذات.