Abstract
Abstract: The phenomenon of electronic advertising and promotion of medicinal and herbal therapeutic products is considered one of the most dangerous promotional methods for the health of the individual consumer and society. This phenomenon is growing in many countries of the world, and has contributed to the spread of counterfeit therapeutic products by violating the technical specifications and pharmacopoeia, by expiring their validity, or by not following the technical specifications. of medicinal plants, which leads to their corruption or damage, by selling them or offering them for sale through real or fake websites that impersonate the owners of websites belonging to real pharmaceutical companies in order to defraud consumers and force them to hand over their money for the motive of profit and making money at the expense of their health and safety.
Keywords
- Advertising - E-marketing - Therapeutic products - Real website - Fake website - Criminal liability.
Abstract
الخلاصة: تعد ظاهرة الإعلان والترويج الالكتروني للمنتجات العلاجية الطبية والعشبية من أخطر الوسائل الترويجية على صحة الفرد المستهلك و المجتمع, وهذه الظاهرة تتنامى في دول العالم بشكل كبير, فساهمت في انتشار المنتجات العلاجية المغشوشة وذلك بمخالفتها للمواصفات الفنية ودساتير الأدوية و بانتهاء صلاحيتها, أو بعدم اتباع المواصفة الفنية للنباتات الطبية مما يؤدي إلى فسادها أو تلفها, من خلال بيعها أو عرضها للبيع عبر مواقع الكترونية حقيقية أو وهمية تنتحل صفة اصحاب المواقع العائدة لشركات الادوية الحقيقية للاحتيال على المستهلكين ودفعهم على تسليم اموالهم بدافع التربح وكسب الاموال على حساب صحتهم وسلامتهم.
Keywords
- الإعلان - التسويق الالكتروني - المنتجات العلاجية - الموقع الإلكتروني الحقيقي - الموقع الالكتروني الوهمي - المسؤولية الجزائية.