Abstract
Abstract:
The current research aims to identify university integration and the five major factors among university students، as well as finding significant differences in the variable according to gender and specialization on a sample consisting of (300) male and female students distributed proportionately according to the variables of gender and academic specialization. The researcher prepared a scale to measure university integration and adopted a scale ( Al-Shatti، 2014) for the five major factors after it was presented to a committee of experts to determine the validity of the items in measuring what he set out to measure، and the researcher reached the following results:
1- University students have a high level of university integration.
2-There is no statistically significant difference in university integration according to the gender variable.
3.There is no statistically significant difference in university integration according to the specialization variable.
4. University students have a high level of the five major factors.
5.There are no statistically significant differences in the five major factors according to the gender variable، but according to the specialization variable and in favor of the scientific.
The current research aims to identify university integration and the five major factors among university students، as well as finding significant differences in the variable according to gender and specialization on a sample consisting of (300) male and female students distributed proportionately according to the variables of gender and academic specialization. The researcher prepared a scale to measure university integration and adopted a scale ( Al-Shatti، 2014) for the five major factors after it was presented to a committee of experts to determine the validity of the items in measuring what he set out to measure، and the researcher reached the following results:
1- University students have a high level of university integration.
2-There is no statistically significant difference in university integration according to the gender variable.
3.There is no statistically significant difference in university integration according to the specialization variable.
4. University students have a high level of the five major factors.
5.There are no statistically significant differences in the five major factors according to the gender variable، but according to the specialization variable and in favor of the scientific.
Keywords
educational atmosphere
Keywords: university study
library
Abstract
المستخلص :
يهدف البحث الحالي التعرف على الاندماج الجامعي والعوامل الخمسة الكبرى لدى الطالب الجامعي ، وكذلك ايجاد الفروق الدالة للمتغير حسب الجنس والتخصص على العينة مكونة من (300) طالب وطالبة توزعوا بشكل تناسبي على متغير الجنس والتخصص الدراسي ، إذ أعد الباحث مقياساً لقياس الاندماج الجامعي وتبني مقياس (الشاطي،2014) للعوامل الخمسة الكبرى بعد أن تم عرضه على لجنة من الخبراء لتحديد مدى صلاحية الفقرات في قياس ما وضعه لقياسه وتوصل الباحث الى النتائج التالية :
1ـ لدى طلبة الجامعة مستوى عال في الاندماج الجامعي.
2ـ عدم وجود فرق دال احصائياً في الاندماج الجامعي تبعا لمتغير الجنس .
3ـ عدم وجود فرق دالة احصائياً في الاندماج الجامعي تبعا لمتغير التخصص .
4ـ لدى طلبة الجامعة مستوى عالٍ في العوامل الخمسة الكبرى .
5ـ عدم وجود فروق دالة احصائياً في العوامل الخمسة الكبرى تبعاً لمتغير الجنس، اما تبعا لمتغير التخصص ولصالح العلمي.
يهدف البحث الحالي التعرف على الاندماج الجامعي والعوامل الخمسة الكبرى لدى الطالب الجامعي ، وكذلك ايجاد الفروق الدالة للمتغير حسب الجنس والتخصص على العينة مكونة من (300) طالب وطالبة توزعوا بشكل تناسبي على متغير الجنس والتخصص الدراسي ، إذ أعد الباحث مقياساً لقياس الاندماج الجامعي وتبني مقياس (الشاطي،2014) للعوامل الخمسة الكبرى بعد أن تم عرضه على لجنة من الخبراء لتحديد مدى صلاحية الفقرات في قياس ما وضعه لقياسه وتوصل الباحث الى النتائج التالية :
1ـ لدى طلبة الجامعة مستوى عال في الاندماج الجامعي.
2ـ عدم وجود فرق دال احصائياً في الاندماج الجامعي تبعا لمتغير الجنس .
3ـ عدم وجود فرق دالة احصائياً في الاندماج الجامعي تبعا لمتغير التخصص .
4ـ لدى طلبة الجامعة مستوى عالٍ في العوامل الخمسة الكبرى .
5ـ عدم وجود فروق دالة احصائياً في العوامل الخمسة الكبرى تبعاً لمتغير الجنس، اما تبعا لمتغير التخصص ولصالح العلمي.
Keywords
الكلمات المفتاحية:الدراسة الجامعية، المكتبة، الجو التعليمي