Abstract
Ijtihad that does not end in renewal will naturally be (repetition), or let us say that as long as it adheres to the implementation of the method and known controls of reasoning, it can be (recast) of data that may extend over long periods of time. This does not mean that rephrasing according to the usual method does not perform an effective function. It certainly has a significant impact in directing texts and words, but perhaps a large part of the cognitive heritage of a current reality requires that rephrasing. According to the above, the hypothesis of the study that we adopted is that “the diligent cultural lesson, unless it leads to effective renewal, is nothing but a reformulation.” We are trying to apply this to the contemporary Najaf scientific school, especially the efforts that were concluded by Sayyid Muhammad Baqir al-Sadr (d. 1980 AD). which follows the course of the cultural lesson in the seminary in Najaf to this day, and in which lies the controversy that takes place between (renewal and reformulation). We will attempt to address this problem objectively, in adherence to the hypothesis we have established.
Keywords
Ijtihad
Muhammad Baqir al-Sadr
Najaf school
reformulation
renewal
Abstract
إذا أخذنا معياراً ما لتصوير مراتب الاجتهاد بما هو مفهوم مشكك، ولاسيما في العصر الراهن، والأثر الذي يتركه على المنهج الفقهي المعتمد في لاستنباط فانه من الممكن أن نضع هرمية معيارية لهذه المراتب، تكون أعلاها هي (مرتبة التجديد)، الفاعل على مستوى الواقع، وإذا دققنا في الأمر فإن الاجتهاد الذي لا ينتهي الى التجديد سيكون بطبيعة الحال (ترديد) او لنقل انه طالما التزم إعمال المنهج وضوابط الاستدلال المعروفة فيمكن ان يكون (إعادة صياغة) لمعطيات ربما امتدت لحقب زمنية بعيدة. وهذا لا يعني ان إعادة الصياغة وفق المنهج المعتاد لا تؤدي وظيفة فاعلة، بالتأكيد لها أثر كبير في توجيه النصوص والالفاظ. " ان الدرس الحضاري الاجتهادي ما لم ينته الى التجديد الفاعل ما هو الا إعادة صياغة" وليس ببعيدة عن ذلك التجديد الفاعل في مدرسة النجف العلمية المعاصرة، خصوصا الجهود التي انتهى لها السيد محمد باقر الصدر(ت:1980م) على مستوى:
- الإضافة المعرفية/ التجديد، من خلال كتب (فلسفتنا، اقتصادنا، الأسس المنطقية للاستقراء.
- إعادة كتابة المناهج من جديد من خلال ثلاثيته المعروفة، (دروس في علم الأصول 3 أجزاء)، والتي عليها مدار الدرس الاجتهادي – بشكل كبير- في الحوزة العلمية في النجف الى يومنا هذا، وفيها يكمن الجدل الذي يدور بين (التجديد وإعادة الصياغة).
- الإضافة المعرفية/ التجديد، من خلال كتب (فلسفتنا، اقتصادنا، الأسس المنطقية للاستقراء.
- إعادة كتابة المناهج من جديد من خلال ثلاثيته المعروفة، (دروس في علم الأصول 3 أجزاء)، والتي عليها مدار الدرس الاجتهادي – بشكل كبير- في الحوزة العلمية في النجف الى يومنا هذا، وفيها يكمن الجدل الذي يدور بين (التجديد وإعادة الصياغة).
Keywords
إعادة الصياغة- التجديد- الاجتهاد- مدرسة النجف- محمد باقر الصدر