Abstract
Abstract:-
The Prophet Moses, peace be upon him, is one of the most important prophets of the Children of Israel, and he is the central figure around whom the rest of the Israeli prophecies revolve. The Jew does not count him among the prophets, but deals with his prophecy and his religion in an independent way, as the source of religion and law. And the Prophet of God, Moses, peace be upon him, is one of the most numerous personalities about whom there are many opinions, as archaeological sources and archaeological studies have refrained from giving any indications about it.
Especially since his call in the Torah did not frame its events with a specific time or place, like the call of any prophet aimed at unification, guidance and guidance, while the Qur’anic religious text provides extensive details and citations about the life of Moses, peace be upon him, as he is one of the most mentioned prophets in the Holy Qur’an, as reference was made to him in 34 different places in the Holy Quran. And since most of our sources derived from this prophet are from the Quranic texts, I thought in this study about deviating from the scope of the Quranic religious text to the text of the Talmud, and I try to include some of the details that referred to the Prophet Moses, peace be upon him, in the texts of the Talmud and his commandments.
The Prophet Moses, peace be upon him, is one of the most important prophets of the Children of Israel, and he is the central figure around whom the rest of the Israeli prophecies revolve. The Jew does not count him among the prophets, but deals with his prophecy and his religion in an independent way, as the source of religion and law. And the Prophet of God, Moses, peace be upon him, is one of the most numerous personalities about whom there are many opinions, as archaeological sources and archaeological studies have refrained from giving any indications about it.
Especially since his call in the Torah did not frame its events with a specific time or place, like the call of any prophet aimed at unification, guidance and guidance, while the Qur’anic religious text provides extensive details and citations about the life of Moses, peace be upon him, as he is one of the most mentioned prophets in the Holy Qur’an, as reference was made to him in 34 different places in the Holy Quran. And since most of our sources derived from this prophet are from the Quranic texts, I thought in this study about deviating from the scope of the Quranic religious text to the text of the Talmud, and I try to include some of the details that referred to the Prophet Moses, peace be upon him, in the texts of the Talmud and his commandments.
Keywords
Gemara - Commandments.
Mishna
Moses
Talmud
Abstract
الملخص:-
النبي موسى a هو احد اهم انبياء بني اسرائيل وهو الشخصية المحورية التي تدور حولها بقية النبوات الاسرائيلية وإن موقع النبي موسى a من تاريخ النبوة الاسرائيلية هو موقع الأصل من الفرع فموسى هو النبي واضع الشريعة، ومتلقى الوحي الإلهي، وهو لذلك يعد المثال النبوي فالتراث اليهودي لا يعده ضمن الأنبياء، بل يعالج نبوته وديانته معالجة مستقلة على إنها مصدر الديانة والشريعة.
ونبي الله موسى a هو من اكثر الشخصيات التي تعددت حولها الاراء حيث امتنعت المصادر الاثارية والدراسات الاركولوجية عن اعطاء اي اشارات عليها فشخصيته a والاختلافات التي حيكت حول وجوده وتفاصيل ولادته واسمه ونشأته وتاريخية خروجه من مصر وقيادته لبني اسرائيل ما زالت موضع اختلاف للكثير من الباحثين لاسيما وأن دعوته في التوراة لم تؤطر احداثها بزمان أو مكان محددين شأنه في ذلك شان دعوة اي نبي تهدف إلى التوحيد والارشاد والتوجيه بينما يورد النص الديني القرآني تفاصيل واستشهادات واسعة حول حياة موسى a فهو من اكثر الانبياء ذكراً في القرآن الكريم حيث وردت الاشارة إليه في 34 موضعا مختلفا في القرآن الكريم.
وبما ان اغلب مصادرنا المستقاة عن هذا النبي هي من النصوص القرآنية أرتأيت في هذه الدراسة عن اخرج عن نطاق النص الديني القرآني الى نص التلمود واحاول ان اورد البعض من التفاصيل التي اشارت للنبي موسى a في نصوص التلمود ووصاياه.
النبي موسى a هو احد اهم انبياء بني اسرائيل وهو الشخصية المحورية التي تدور حولها بقية النبوات الاسرائيلية وإن موقع النبي موسى a من تاريخ النبوة الاسرائيلية هو موقع الأصل من الفرع فموسى هو النبي واضع الشريعة، ومتلقى الوحي الإلهي، وهو لذلك يعد المثال النبوي فالتراث اليهودي لا يعده ضمن الأنبياء، بل يعالج نبوته وديانته معالجة مستقلة على إنها مصدر الديانة والشريعة.
ونبي الله موسى a هو من اكثر الشخصيات التي تعددت حولها الاراء حيث امتنعت المصادر الاثارية والدراسات الاركولوجية عن اعطاء اي اشارات عليها فشخصيته a والاختلافات التي حيكت حول وجوده وتفاصيل ولادته واسمه ونشأته وتاريخية خروجه من مصر وقيادته لبني اسرائيل ما زالت موضع اختلاف للكثير من الباحثين لاسيما وأن دعوته في التوراة لم تؤطر احداثها بزمان أو مكان محددين شأنه في ذلك شان دعوة اي نبي تهدف إلى التوحيد والارشاد والتوجيه بينما يورد النص الديني القرآني تفاصيل واستشهادات واسعة حول حياة موسى a فهو من اكثر الانبياء ذكراً في القرآن الكريم حيث وردت الاشارة إليه في 34 موضعا مختلفا في القرآن الكريم.
وبما ان اغلب مصادرنا المستقاة عن هذا النبي هي من النصوص القرآنية أرتأيت في هذه الدراسة عن اخرج عن نطاق النص الديني القرآني الى نص التلمود واحاول ان اورد البعض من التفاصيل التي اشارت للنبي موسى a في نصوص التلمود ووصاياه.
Keywords
موسى، التلمود، المشناة، الجمارا، الوصايا.