Abstract
More than one critic has proposed refining the science of prosody by deleting some terms that burden this science. These terms are repetitive or far removed from this science, which has led to students› reluctance to study this subject. In previous research, we have presented proposals to delete some of these terms, which do not benefit this science, but rather.
Today, we examine another group of terms specific to this science and related to meters and rhymes. Critics have burdened the rhyme with more than it can bear, and have branched out into its types, movements, and names, making it complex. Here, we have presented what we believe will facilitate the study of rhyme with some ease and convenience.
We also examined meters and proposed deleting some of them, citing the similarities we found between poetic meters, or the fact that they did not occupy sufficient space in ancient and modern Arabic poetry. And God knows best.
Today, we examine another group of terms specific to this science and related to meters and rhymes. Critics have burdened the rhyme with more than it can bear, and have branched out into its types, movements, and names, making it complex. Here, we have presented what we believe will facilitate the study of rhyme with some ease and convenience.
We also examined meters and proposed deleting some of them, citing the similarities we found between poetic meters, or the fact that they did not occupy sufficient space in ancient and modern Arabic poetry. And God knows best.
Keywords
:Rhyme
complete rajaz verse
Poetic Meters
prosody
wafer hazaj verse.
Abstract
قدم غير واحد من النقاد مقترحات لتهذيب علم العروض من خلال حذف بعض المصطلحات التي تثقل هذا العلم وهي مصطلحات مكررة او بعيدة عن هذا العلم مما ادى الى عزوف الدارسين لهذا العلم ووقد قدمنا في بحوث سابقة مقترحات لحذف بعض هذه المصطلحات التي لا تفيد هذا العلم بل تعقد المسالة امام الدارسين
ونقف اليوم على مجموعة اخرى من المصطلحات التي تخص هذا العلم وتتصل بالأوزان والقوافي فقد حمل النقاد القافية اكثر مما تحتمل وتفرعوا في انواعها وحركاتها واسمائها مما جعلها معقدة وقد قدمنا هنا ما نعتقد انه يسهل دراسة القافية بشيء من السهولة واليسر
كما وقفنا على الاوزان واقترحنا حذف جزء منا معللين ذلك بما وجدناه من تشابه بين البحور الشعرية او انها لم تأخذ مساحة كافية في الشعر العربي قديمه وحديثه والله من وراء القصد.
ونقف اليوم على مجموعة اخرى من المصطلحات التي تخص هذا العلم وتتصل بالأوزان والقوافي فقد حمل النقاد القافية اكثر مما تحتمل وتفرعوا في انواعها وحركاتها واسمائها مما جعلها معقدة وقد قدمنا هنا ما نعتقد انه يسهل دراسة القافية بشيء من السهولة واليسر
كما وقفنا على الاوزان واقترحنا حذف جزء منا معللين ذلك بما وجدناه من تشابه بين البحور الشعرية او انها لم تأخذ مساحة كافية في الشعر العربي قديمه وحديثه والله من وراء القصد.
Keywords
القافية ، علم العروض ، الاوزان الشعرية ، الكامل الرجزي ، الوافر الهزجي .