Abstract
Research Summary :
The study of processing information Methods.. For pupils with
special needs.It is the first Duties to educational institutions .The tasks aimed at helping those how to develop thinking methods ,and how deal with information form that will bring them the maximum degree of compatibility with the environment and interact with the school environment.
Current search targeted to:
Measuring the relationship between the methods of information processing and Hand skills to pupils with special needs in the Institute for the deaf and dumb in Baquba City. The researchers transfer information processing scale to sign language.
and measure information processing among pupils with special needs in the Institute for the deaf and dumb. Also they Measure hand skills to 28 pupils as sample study.
In a According with use Pearson correlation coefficient, the result explains. There is significant relationship between processing information methods and hand skills to pupils with special needs in the Institute for the deaf and dumb.
The study of processing information Methods.. For pupils with
special needs.It is the first Duties to educational institutions .The tasks aimed at helping those how to develop thinking methods ,and how deal with information form that will bring them the maximum degree of compatibility with the environment and interact with the school environment.
Current search targeted to:
Measuring the relationship between the methods of information processing and Hand skills to pupils with special needs in the Institute for the deaf and dumb in Baquba City. The researchers transfer information processing scale to sign language.
and measure information processing among pupils with special needs in the Institute for the deaf and dumb. Also they Measure hand skills to 28 pupils as sample study.
In a According with use Pearson correlation coefficient, the result explains. There is significant relationship between processing information methods and hand skills to pupils with special needs in the Institute for the deaf and dumb.
Keywords
information processing mathods
Abstract
ملخص البحث :
ان دراسة عمليات معالجة المعلومات. للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة. هي اولى مهام المؤسسات التعليمية والتربوية .لانها تهدف الى مساعدة هؤلاء في تنمية اساليب التفكير وكيفية معالجة المعلومات بالشكل الذي يحقق لهم اقصى درجات التوافق مع البيئة والتفاعل مع البيئة المدرسية.
استهدف البحث الحالي الى:
قياس العلاقة بين اساليب معالجة المعلومات ومهارة الاشغال اليدوية لدى التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة في معهد الصم والبكم في مادة المهارات اليدوية.
وقد قام الباحثان بتكييف وتحويل مقياس معالجة المعلومات من لغة مكتوبة الى لغة اشارة.
وقياس معالجة المعلومات لدى التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة في معهد الصم والبكم .وقياس مهارة الاشغال اليدوية لدى التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة في معهد الصم والبكم في مادة المهارات اليدوية.اذ تكونت عينة البحث من ٢٨ تلميذ وتلميذة.وباستعمال معامل ارتباط بيرسون توصل الباحثان الى وجود علاقة ايجابية دالة بين اساليب معالجة المعلومات ومهارة الاشغال اليدوية لدى التلاميذ.
ان دراسة عمليات معالجة المعلومات. للتلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة. هي اولى مهام المؤسسات التعليمية والتربوية .لانها تهدف الى مساعدة هؤلاء في تنمية اساليب التفكير وكيفية معالجة المعلومات بالشكل الذي يحقق لهم اقصى درجات التوافق مع البيئة والتفاعل مع البيئة المدرسية.
استهدف البحث الحالي الى:
قياس العلاقة بين اساليب معالجة المعلومات ومهارة الاشغال اليدوية لدى التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة في معهد الصم والبكم في مادة المهارات اليدوية.
وقد قام الباحثان بتكييف وتحويل مقياس معالجة المعلومات من لغة مكتوبة الى لغة اشارة.
وقياس معالجة المعلومات لدى التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة في معهد الصم والبكم .وقياس مهارة الاشغال اليدوية لدى التلاميذ ذوي الاحتياجات الخاصة في معهد الصم والبكم في مادة المهارات اليدوية.اذ تكونت عينة البحث من ٢٨ تلميذ وتلميذة.وباستعمال معامل ارتباط بيرسون توصل الباحثان الى وجود علاقة ايجابية دالة بين اساليب معالجة المعلومات ومهارة الاشغال اليدوية لدى التلاميذ.
Keywords
اساليب معالجة المعلومات